راهنمای جامع استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ‌کش و گندزدا!

راهنمای جامع استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ‌کش و گندزدا!

راهنمای جامع استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ‌کش و گندزدا!

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (هنوز امتیاز ثبت نشده)
Loading...

اگر دستان سبزی دارید و باغچه‌ای پررونق را مدیریت می‌کنید، یا برای مراقبت از مرغ و خروس‌های سرحال و سلامت خود دغدغه دارید، حتماً نام سولفات مس را شنیده‌اید.

این ماده‌ی شگفت‌انگیز با قدرت ضدقارچی و ضدباکتریایی‌اش، نقش یک مدافع پنهان را در سلامتی گیاهان و جانورانتان ایفا می‌کند. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که سولفات مس دقیقاً چه کارهایی می‌کند و چطور می‌توانید از آن به عنوان قارچ‌کش و گندزدا استفاده کنید؟

در این مقاله، دست‌به‌دست این دوستدار باغ و مزرعه می‌رویم و کاربردهای متنوعش را زیر ذره‌بین می‌گذاریم. پس همراه ما باشید تا با خیال راحت، از محصولات سالم و با کیفیتی لذت ببرید!

فهرست مطالب

سولفات مس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سولفات مس، که با نام کات کبود هم شناخته می‌شود، یک ترکیب معدنی آبی رنگ است که در طبیعت نیز یافت می‌شود. این ماده، قدرت فوق‌العاده‌ای در مبارزه با قارچ‌ها و باکتری‌ها دارد و به همین دلیل، در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی، دامداری و حتی صنایع، کاربرد دارد. سولفات مس به راحتی در آب حل می‌شود و همین ویژگی، استفاده از آن را آسان می‌کند.

همچنین بخوانید: راهنمای جامع کاربرد و استفاده از سولفات مس در کشاورزی

کاربردهای سولفات مس به عنوان قارچ‌کش

قارچ‌ها، دشمنان خاموش محصولات شما هستند. اما نگران نباشید! سولفات مس همچون سپری دفاعی عمل می‌کند و از میوه‌ها، سبزیجات و گل‌هایتان در برابر بیماری‌های قارچی مختلف محافظت می‌کند:

1. نگهبان میوه‌ها و سبزیجات در برابر بیماری‌های قارچی:

بیماری‌هایی مانند لکه برگی گوجه فرنگی، سفیدک سطحی انگور، پوسیدگی میوه سیب و … می‌توانند کابوس هر باغداری باشند. خبر خوش این است که سولفات مس با خاصیت ضدقارچی قوی‌اش، در برابر این عوامل بیماری‌زا می‌ایستد و به شما کمک می‌کند تا محصولاتی سالم و باکیفیت برداشت کنید.

کاربرد آن‌ برای این است که به صورت محلول با آب از طریق سمپاش به گل و میوه درختان پاشیده می شود تا مانع تخم گذاری حشرات موذی در آن ها شود. کافی است محلول رقیق سولفات مس را به درستی و طبق دستورالعمل روی برگ‌ها و ساقه گیاهان اسپری کنید تا از آن‌ها در برابر قارچ‌های مزاحم محافظت کنید.

کاربردهای سولفات مس به عنوان قارچ‌کش و نگهبان میوه‌ها و سبزیجات در برابر بیماری‌های قارچی

2. محافظ گل‌های زیبای شما:

نگران قارچ‌های پودری روی رزهای باغچه‌تان یا بیماری‌های لکه برگی که به سراغ گل‌های زیبای شمعدانی آمده‌اند، نباشید! سولفات مس می‌تواند به کمک‌تان بیاید. با استفاده از محلول رقیق این ماده، می‌توانید از گل‌هایتان در برابر بیماری‌های قارچی رایج محافظت کنید و شادابی و طراوت آن‌ها را حفظ نمایید.

بوته گل یکی از گیاهانی است که جاذب حشرات موذی می‌باشد که این‌ عمل باعث زیان هم به خود و هم به گیاهان اطراف می شود. ما میتوانیم با پاشیدن سوسپانسیون بردو بر روی بوته گل مانع این

تجمع شویم. همچنین‌در زمانی که اوره انگور در حال رسیدن است آن را به محلول بردو آغشته می کنند تا مانع هجوم پرندگان و حشرات به میوه شود.

3. ضدعفونی بذر و قلمه برای شروع طوفانی:

قارچ‌ها می‌توانند در مراحل اولیه‌ی رشد گیاه، به بذر و قلمه‌ها آسیب برسانند. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید قبل از کاشت، بذرها و قلمه‌ها را در محلول رقیق سولفات مس غوطه‌ور کنید. این کار، جوانه‌های سالم و قوی را به ارمغان می‌آورد و شروع طوفانی و پرباری را برای شما رقم می‌زند.

4. محافظت از تنه درختان:

محلول سولفات مس را با قلمو به تنه درخت یا درختچه می زنیم. اینکار باعث جلوگیری از تخم‌ریزی حشرات موذی بر روی تنه درخت می شود‌. و همچنین دافع حشرات و از‌بین‌ برنده میکروب ها و قارچ ها می‌باشد. در ضمن به یاد داشته باشید این عمل بیشتر در فصل زمستان انجام می شود.

Howخرید سولفات مس عمده با کیفیت عالی و قیمت مناسب

محافظت از تنه درختان با سولفات مس

نحوه مصرف سولفات مس به عنوان قارچ‌کش

سولفات مس یک قارچ‌کش قوی و مؤثر است که برای کنترل بیماری‌های قارچی در گیاهان مختلف از جمله درختان میوه، سبزیجات و گل‌ها استفاده می‌شود. برای استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ‌کش، باید به نکات زیر توجه کنید:

– زمان مناسب برای استفاده:

بهترین زمان برای استفاده از سولفات مس، زمانی است که گیاهان در حال رشد هستند و هنوز به طور کامل بالغ نشده‌اند. همچنین، بهتر است از سولفات مس در فصل زمستان و زمانی که گیاهان در خواب هستند، استفاده نکنید.

– نحوه تهیه محلول:

برای تهیه محلول سولفات مس، ابتدا باید مقدار مناسب سولفات مس را در آب حل کنید. مقدار سولفات مس مورد نیاز به نوع گیاه، سن گیاه و شدت بیماری قارچی بستگی دارد. به طور کلی، برای هر 10 لیتر آب، 1 تا 2 قاشق غذاخوری سولفات مس کافی است.

  • تهیه سوسپانسیون بردو

کاربرد دیگر سولفات مس استفاده آن به عنوان بردو می باشد. بردو سوسپانسیونی است که در کشاورزی به عنوان ماده ضد قارچ و از بین بردن حشرات موذی استفاده می شود.

  1. طریقه درست کردن آن به این گونه است که یک پیمانه سولفات مس و یک پیمانه آهک یا کربنات کلسیم را برداشته هرکدام را جداگانه در آب حل می کنید.
  2. بعد از انکه آب به آهک اضافه کرده و هم زدیم سولفات مس محلول را کم کم به آن اضافه می کنیم و همچنان هم میزنیم.
  3. این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا محلول مدنظر تمام شود. در نظر داشته باشید در آخر ph محلول باید ۷ باشد یعنی خنثی.
  4.  اگر کاغذ پی اچ سنج نداشتید می توانید با ریختن کمی کربنات کلسیم بر روی سوسپانسیون بودویی که درست کردیم از خنثی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای اطلاع از قیمت و خرید کربنات کلسیم  کیمیا پارس شایانکار کلیک نمایید.

– نحوه سمپاشی:

برای سمپاشی گیاهان با محلول سولفات مس، از یک سمپاش مناسب استفاده کنید. سمپاشی را باید در صبح زود یا عصر انجام دهید تا از تبخیر محلول و آسیب به گیاهان جلوگیری شود.

4. نکات مهم:

  • هنگام سمپاشی، حتماً از دستکش، ماسک و عینک محافظ استفاده کنید.
  • از سمپاشی محلول سولفات مس روی میوه‌ها و سبزیجات خودداری کنید.
  • در صورت بارندگی، 24 تا 48 ساعت بعد از سمپاشی، دوباره گیاهان را سمپاشی کنید.
  • از مصرف بیش از حد سولفات مس خودداری کنید، زیرا می‌تواند به گیاهان آسیب برساند.
  • قبل از استفاده از سولفات مس، حتماً با یک کارشناس کشاورزی یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
  • سولفات مس یک ماده شیمیایی سمی است و در صورت بلع یا تماس با پوست می‌تواند مضر باشد.
  • سولفات مس می‌تواند به فلزات و سطوح دیگر آسیب برساند.

How خرید آهک عمده + ثبت سفارش آسان 

کاربردهای سولفات مس به عنوان گندزدا

کاربردهای سولفات مس به عنوان گندزدا

مهم ترین خاصیت سولفات مس خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن است. یکی از کاربردهای آن استفاده به عنوان قارچ کش و گند زدا در ضدعفونی کردن محل نگهداری دام و طیور می باشد. این محلول آمونیاک موجود در کود پرندگان را که باعث مشکلات ریوی و تنفسی برای آن ها می شود را خنثی می کند‌. و همچنین باعث جلوگیری از تکثیر قارچ و باکتری های مضر موجود در فضولات حیوانات می شود.

سولفات مس فقط یک قارچ‌کش قوی نیست، بلکه یک گندزدای مؤثر نیز به حساب می‌آید. از این ماده می‌توان برای ضدعفونی کردن محیط‌های مختلفی استفاده کرد:

1. ضدعفونی محیط دام و طیور:

فضولات دام و طیور، محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر هستند. سولفات مس به عنوان یک گندزدای قوی، می‌تواند به شما در ضدعفونی کردن محیط نگهداری دام و طیور و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها کمک کند.

– طریقه استفاده سولفات مس برای دام و طیور

طریقه استفاده سولفات مس به این شکل است که می توان سولفات مس را به تنهایی و یا به همراه سولفات آهن و رقیق کردن آن ها با آب و با استفاده از افشانه یا سمپاش آن را در محل زندگی حیوانات خود اسپری کرد. در ضمن در نظر داشته باشید محلی که مخصوص تخم گذاشتن مرغ هایتان است را حتما با اسپری کردن محلول ضدعفونی کنید.

توجه: برای خرید سولفات آهن با کیفیت همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

2. محافظت از استخر و حوضچه از جلبک‌های مزاحم:

کاربرد‌یگر سولفات مس خاصیت ضد جلبکی آن است ما‌می توانیم جلبک های داخل استخر، حوضچه جوی های آب و همچنین‌ لوله های انتقال اب را به وسیله سولفات مس جلبک زدایی کنیم.

جلبک‌ها می‌توانند زیبایی و سلامت استخر و حوضچه شما را به خطر بیندازند. سولفات مس با خاصیت جلبک‌کشی قوی‌اش، به آسانی شما را از شر این مهمان‌های ناخوانده خلاص می‌کند.

– نحوه مصرف سولفات مس در استخر و حوضچه

  • به این‌شکل است که مقدار مناسب سولفات را در اب حل می کنیم و بعد در قسمت های مختلف حوضچه و استخر میریزیم. (هر ۱۰۰‌هزار لیتر بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم سولفات مس)
  • و در صورتی که امکان ان وجود داشت اب حوضچه و استخر را هم میزنیم یا حالت تلاطم در ان ایجاد می کنیم.
  • البته در نظر داشته باشید در مقدار کم هیچ ضرری برای جانداران استخر و همچنین محصولات کشاورزی که از این اب استفاده می کنند ندارد .
  • ولی استفاده ان در اکواریوم که در آن آب جریان ندارد باید قبل از استفاده ماهی هارا خارج کرده وبعد از استفاده نیز اب اکواریوم را تعویض کنید.

3. بهداشت سیستم‌های آبیاری:

جریان آب در سیستم‌های آبیاری کشاورزی، می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد. استفاده از سولفات مس به عنوان گندزدا، به حفظ بهداشت این سیستم‌ها و جلوگیری از آلودگی آب و خاک کمک می‌کند.

خرید سولفات مس از بهترین عرضه کننده

محصولات کشاورزی و باغی شما در معرض خطر قارچ‌ها و باکتری‌ها هستند؟ به دنبال یک قارچ‌کش و گندزدای قوی و مؤثر هستید؟ با سولفات مس کیمیا پارس شایانکار، به جنگ قارچ‌ها و باکتری‌ها بروید!

شرکت کیمیا پارس شایانکار در سال 1380 با هدف تأمین مواد اولیه شیمیایی، معدنی و کود کشاورزی آغاز به کار کرد. این شرکت با بیش از 20 سال تجربه در زمینه واردات، صادرات و توزیع کودهای کشاورزی و مواد شیمیایی، به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌ها در این حوزه شناخته می‌شود.

همین امروز با شرکت شایانکار تماس بگیرید و سولفات مس باکیفیت را با قیمتی مناسب تهیه کنید!

مطالب مرتبط: چگونه یک کریستال آبی سولفات مس درست کنیم؟

محافظت از استخر و حوضچه از جلبک‌های مزاحم با سولفات سدیم

سوالات متداول:

1. بهترین زمان برای استفاده از سولفات مس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از سولفات مس، زمانی است که گیاهان در حال رشد هستند و هنوز به طور کامل بالغ نشده‌اند.

3. آیا سولفات مس برای انسان و حیوانات مضر است؟

سولفات مس در صورت بلع یا تماس با پوست می‌تواند مضر باشد. هنگام استفاده از سولفات مس، حتماً از اقدامات احتیاطی لازم استفاده کنید.

4. آیا سولفات مس برای محیط زیست مضر است؟

سولفات مس در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. حتماً از سولفات مس به مقدار صحیح و طبق دستورالعمل‌های مربوطه استفاده کنید.

5. چه جایگزین‌هایی برای سولفات مس وجود دارد؟

برخی از جایگزین‌های سولفات مس عبارتند از: قارچ‌کش‌های شیمیایی، گوگرد و ترکیبات مسی ارگانیک.

دیدگاهتان را بنویسید