مزایای کود مرغی، مقدار، زمان و نحوه مصرف

مزایای کود مرغی، مقدار، زمان و نحوه مصرف

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

کود مرغی بدلیل گرانوله و پلیت بودن آن (قابل استفاده با تمام دستگاه های کود پاش) استریل شده با بخار و دما عاری بودن از هرگونه بذر علف های هرز و عوامل بیماری زا افزایش دهنده ماده آلی خاک افزایش دهنده  فعالیت میکرو ارگانیزم های مفید خاک بسته بندی مناسب در کیسه سه لایه ضد نور

ترکیبات: مواد آلی، ازت کل، فسفر، پتاسیم و عناصر ریز مغذی (مس، منگنز، آهن و روی) می باشد.

مزایای کود مرغی 

کود مرغی پودری موجب اصلاح فعالیت بیولوژیکی، کشت و کار و خواص شیمیایی خاک می‌شود سه تن کود مرغی تازه معادل 50 کیلوگرم پتاسیم ، 100 کیلوگرم سوپر فسفات و 50 تا 100 کیلوگرم ازت دارد. کود مرغی ترکیب شیمیایی بسیار متفاوت نسبت به سایر کود های حیوانی دارد.

این بدان علت است که در کود مرغی مقادیر نسبتاً زیاد اسید اوریک و سایر اوریدها وجود دارد و این مواد اشکال مختلف اوره هستند و برای گیاهان زراعی می توانند از طریق خاک و داخل بافت گیاه بسیار سم‍‍ی باشند. کود مرغی تازه حدود 70 درصد رطوبت دارد. کود مرغی اگر به درستی نگهداری و به مزرعه منتقل ومصرف شود کود بسیار با ارزشی می باشد.

کود مرغی به عنوان یک منبع طبیعی و آلی از مزایای زیادی در کودهای کشاورزی برخوردار است. در زیر، مزایای کود مرغی آورده شده‌اند:

1. تأمین مواد مغذی:

کود مرغی حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی اصلی نظیر نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca) و منیزیم (Mg) است. این عناصر مغذی برای رشد و توسعه گیاهان ضروری هستند.

2. افزایش ساختار خاک:

 کود مرغی به عنوان یک کود آلی باعث افزایش ساختار خاک می‌شود. این کود با افزودن مواد آلی به خاک، باعث بهبود خصوصیات زمین می‌شود.

3. افزایش آبادی خاک:

استفاده از کود مرغی می‌تواند به افزایش آبادی خاک کمک کرده و آب را در خاک نگه دارد. این خاصیت بهبود یافته آبادی، بهبود نفوذپذیری خاک را نیز فراهم می‌کند.

4. کاهش نیاز به کودهای شیمیایی:

استفاده از کود مرغی می‌تواند نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش دهد. با تأمین مواد مغذی از منابع طبیعی، احتمال آلودگی خاک به مواد شیمیایی نیز کاهش می‌یابد.

5. حفظ محیط زیست:

کود مرغی از مواد طبیعی تولید می‌شود و در نتیجه، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. استفاده از این نوع کود زیست‌تخریب‌پذیر، کمترین تأثیرات منفی بر محیط زیست را ایجاد می‌کند.

6. افزایش بهره‌وری کشاورزی:

استفاده از کود مرغی به عنوان یک منبع مواد مغذی، بهبودی در رشد و عملکرد گیاهان و در نتیجه افزایش بهره‌وری در کشاورزی را ایجاد می‌کند.

7. کاهش هدررفت مواد مغذی:

– کود مرغی می‌تواند بهبود در جذب و نگهداری مواد مغذی در خاک را فراهم کند، که به کاهش هدررفت و مصرف بهینه‌تر مواد مغذی منجر می‌شود.

توجه: هرچند که کود مرغی دارای مزایاست، اما می‌بایست در استفاده از آن به نکات بهداشتی و زیست‌محیطی توجه کافی شود تا احتمال انتقال بیماری‌ها یا تأثیرات زیست‌محیطی غیرمطلوب کاهش یابد.

شرایط نگهداری کود مرغی

نگهداری توده کود مرغی گرانوله در فضای باز و در معرض باد و باران موجب هدر رفتن ازت آن به شکل گاز آمونیاک می شود و بوی تند کود مرغی حاصل تصعید گازآمونیاک می باشد و در نتیجه ارزش غذایی کود مرغی از نظر ازت کاهش مییابد. برای کاهش خروج گاز امونیاک و بوی تند کود مرغی و کاستن تلفات روان آب فسفر و عناصر غذایی کم مصرف، کود مرغی را با مصرف سولفات آلومینیوم اصلاح می کنند.

برای حفظ ازت کود مرغی و کاهش بوی گاز آمونیاک و تلفات ازت مصرف کود سوپر فسفات تریپل به مقدار 50 کیلوگرم به ازای هر تن کود مرغی استفاده می شود. فسفات با آمونیوم کود مرغی ترکیب شده و از هدر روی ازت مرغی جلوگیری می کند. کمپوست کردن کود مرغی با گوگرد نه تنها آلودگی زیست محیطی مربوط به کود مرغی را کاهش می دهد بلکه موجب افزایش تاثیر زراعی آن نیز میشود.

با کمپوست کردن کود مرغی محصولی بدست می آید که حمل و نقل وکاربرد آن راحت تر انجام می گیرد. در فرایند کمپوست سازی ترکیبات گازی دی اکسید کربن و ازت کود با هوا رفتن هدر می رود. بنابراین گرچه درصد عناصر غذایی کمپوست کودمرغی بیشتر از حالت اولیه آن است اما مقدار عناصر غذایی محصول نهایی کمپوست ازمحصول اولیه آن کمتر است.

همچنین بخوانید: کود مرغی را بهتر بشناسید

کود مرغی چیست
مزایای کود مرغی

مقدار مصرف کود مرغی

بهترین روش در تعیین مقدار مصرف کود مرغی در هر هکتار انجام آزمون تجزیه کود مرغی می باشد. در این آزمون مقدار عناصر غذایی موجود در کود مرغی و خواص شیمیایی آن خصوصاً PH مشخص می شود. مقدار مصرف آن با توجه به آزمون تجزیه کود مرغی و آزمون خاک زراعی تعیین می شود.

زمان و نحوه مصرف کودمرغی

در فصول مختلف سال کود مرغی پلیتی را در مزارع مصرف می کنند. با مصرف آن در فصل پائیز بیشترین زمان برای تجزیه کود مرغی و آزاد سازی عناصر غذایی موجود در آن فراهم می گردد. کاربرد کود مرغی در فصل پائیز به منظور جلوگیری از هدر رفتن ازت در خاک های بافت سبک توصیه نمی شود. در کاربرد آن در فصل بهار برای هدر روی ازت در مزرعه فرصت کمی وجود دارد. بهر حال مصرف آن در فصل بهار انجام عملیات زراعی و کاشت را به تأخیر می اندازد و می تواند موجب افزایش فشردگی خاک شود.

در بیشتر مواقع کود مرغی را در فصول تابستان و زمستان مصرف می‌کنند و هنگام مصرف کود مرغی در قبل از کاشت، مخلوط کاملاً با شخم زدن خاک برای اجتناب از قرار گرفتن بذور در محل دارای کود مرغی زیاد توصیه می شود.

چون امکان دارد بذور گیاهان زراعی در اثر سمیت آمونیاک جوانه نزنند و یا گیاهچه حاصل از آنها از بین بروند. تقریباً 35 تا 50 درصد ازت موجود در قسمت آلی کود مرغی برای گیاهان هر ساله قابل استفاده است. بعد از مصرف کود مرغی تقریباً 20 درصد ازت کل آن برای گیاهان زراعی در سال دوم و حدود 5 تا 10 درصد آن در سال سوم قابل استفاده می باشد.

مصرف صحیح و پخش درست آن در سطح مزرعه به منظور حداکثر استفاده از ارزش کود مرغی و و قرار گرفتن عناصر غذایی آن به یک اندازه برای گیاهان زراعی مهم می باشد. مقدار تلفات ازت کود مرغی پس از پخش در سطح مزرعه به فاصله زمانی مصرف و اختلاط آن با خاک بستگی دارد. اختلاط آن با خاک در مدت 12 ساعت پس از پخش کود مرغی برای به حداکثر رساندن راندمان ازت بسیار مطلوب است.

استفاده از کود مرغی به شیوه چالکود

تحقیقات نشان داد استفاده از کود مرغی به شیوه چالکود در باغات درصد زودخندانی پسته ها را کاهش می دهد. حمید علیپور کارشناس ارشد موسسه تحقیقات پسته کشور و یکی از مجریان طرح «اثر کود آلی بر آلودگی پسته به آفلاتوکسین» ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می رسد عدم اعمال شیوه های صحیح مدیریت در باغات پسته نظیر آبیاری، تغذیه مناسب و… سبب تشدید آلودگی محصول پسته به قارچ آسپرژیلوس فلاووس می شود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر برخی از صاحب نظران بر این باورند که افزون کودهای آلی به ویژه کود مرغی به خاک در باغات پسته بستر مناسبی را برای رشد قارچ و در نتیجه گسترش آلودگی در باغات پسته را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: خواص کود مرغی برای انواع درختان: افزایش باردهی و بهبود کیفیت محصول

اثر کود آلی بر آلودگی پسته به آفلاتوکسین

علیپور در ادامه گفت: برای بررسی صحت این فرضیه و همچنین به منظور بررسی اثرات کود آلی بر کیفیت میوه پسته طرح «اثر کود آلی بر آلودگی پسته به آفلاتوکسین» بر روی درختان بارور پسته رقم اوحدی در منطقه رفسنجان اجرا شد. وی تیمارهای مورد آزمایش را شامل: افزودن کود مرغی به روش چالکود، افزون کود مرغی به طریقه سطحی و تیمار شاهد (بدون افزودن کود مرغی) دانست.

این پژوهشگر در خصوص نتایج بدست آمده از این طرح گفت: نتایج نشان داد که تیمار شاهد با اختلاف معنی داری نسبت به دو تیمار دیگر باعث افزایش درصد پسته های زودخندان و درصد پسته های ترک خورده و نامنظم شد. با اشاره به اینکه استفاده از کود مرغی به شیوه سطحی و چالکود باعث تغذیه مناسب درختان پسته شده و درصد پسته های زودخندان و ترک خورده را کاهش می دهد.

افزود: از آنجایی که پسته های زودخندان منبع آلودگی پسته بر آفلاتوکسین هستند می توان گفت که استفاده از کود مرغی در باغات پسته به واسطه کاهش پدیده زودخندانی نقش مهمی را در کاهش آلودگی پسته به آفلاتوکسین دارد.

وی استفاده از کود مرغی به روش چالکود را در خصوص کاهش قارچ آسپرژیلوس فلاووس مفیدتر از روش سطحی دانست و افزود: بر اساس نتایج به دست آمده استفاده از کود مرغی به روش چالکود به دلیل پنهان بودن کود در عمق 25 تا 55 سانتیمتری خاک از ایجاد بستر مناسب رشد قارچ و گسترش آلودگی در باغ جلوگیری می کند. بنابراین استفاده از کود مرغی در باغات پسته باعث بهبود کیفی و کمی میوه پسته می شود.