علائم کمبود گوگرد در گیاهان

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

در گیاهان کمبود گوگرد به صورت رنگ پریدگی و زردی در برگ‌های جوان و قسمت‌های انتهایی گیاه ظاهر می‌گردد. کمبود گوگرد آثار مهمی در کاهش رشد گیاه داشته، ساقه‌ها نازک و برگ‌ها پیچیده می‌گردد.

در گیاهان کمبود گوگرد معدنی موجب تجمع ازت غیر پروتئینی می‌شود و مصرف این گیاهان برای حیوانات نشخوار کننده مضر و زیان آور است. همچنین کمبود گوگرد موجب تجمع نیترات در گیاهان شده که برای حیوانات مصرف کننده سمی می‌باشد.

نشانه های کمبود گوگرد در گیاهان
علائم کمبود گوگرد در گیاهان

نشانه های کمبود گوگرد در گیاهان

گوگرد پودری یکی از عناصر مورد نیاز برای رشد سالم گیاهان است. کمبود گوگرد در گیاهان ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیستی و رشدی شود. برخی از علائم کمبود گوگرد در گیاهان عبارتند از:

۱. زردی برگ‌ها:

یکی از نشانه‌های مهم کمبود گوگرد، زردی برگ‌ها می‌باشد. این زردی اغلب از لبه‌ها شروع می‌شود و به تدریج به سمت وسط برگ پیش می‌رود.

۲. تغییرات در رنگ برگ‌ها:

علاوه بر زردی، ممکن است برگ‌ها تغییر رنگ دیگری نیز نشان دهند. برخی از گیاهان ممکن است در شرایط کمبود گوگرد به رنگ قهوه‌ای یا قرمز بنفش تغییر رنگ دهند.

۳. کاهش رشد و اندازه:

گوگرد یکی از عناصر مهم برای سنتز پروتئین‌ها در گیاهان است. کمبود گوگرد ممکن است باعث کاهش سرعت رشد و اندازه گیاه شود.

۴. تغییرات در ساختار برگ:

کمبود گوگرد می‌تواند به تغییرات در ساختار برگ منجر شود. مثلاً، شاخصه‌های معمولی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند و گیاهان به شکل غیرعادی‌تری رشد کنند.

۵. کاهش عملکرد میوه:

در گیاهان میوه‌دهی، کمبود گوگرد ممکن است باعث کاهش عملکرد و کیفیت میوه شود.

۶. تحلیل بافت گیاه:

برای اطمینان از کمبود گوگرد، تحلیل بافت گیاه می‌تواند مفید باشد. این تحلیل ممکن است نشان دهد که گوگرد به اندازه کافی در بافت‌های گیاهی نیست.

برای رفع کمبود گوگرد، معمولاً افزودن گوگرد به خاک یا استفاده از کودهای حاوی گوگرد می‌تواند مفید باشد. هر چند که باید به دقت اقدام به اصلاح کمبود گوگرد کرد تا افزایش این عنصر به مقدار مناسب و تعادلی انجام شود و افزایش زیاد نیز به گیاهان آسیب نرساند.

وظایف گوگرد در گیاهان و انسان

از وظایف مهم گوگرد آلی در گیاهان، می‌توان به دخالت این عنصر در بسیاری از فعالیت‌های آنزیمی و نیز شرکت آن در ساختمان شیمیایی بسیاری از اسیدهای آمینه نظیر متیونین و سیستین و نیز ترکیبات فرار مولد رایحه گیاهانی نظیر سیر و پیاز و خردل اشاره نمود.

ساخت روغن و بهبود کیفیت میوه از دیگر وظایف این عنصر در گیاهان به شمار می رود. همچنین گوگرد خاصیت قارچ کشی داشته و بیماری سفیدک را رفع نموده پیرامون طوقه درختان را ضد عفونی می کند.

این عنصر با افزایش حلالیت فسفر، مصرف کودهای فسفاتی را کاهش می دهد. گوگرد در تشکیل کلروفیل ویتامین‌های تیامین و بیوتین، فرودوکسین (که سبب احیای سولفات و نیترات می گردد) و در تشکیل گلوتاتیون و کوآنزیم آ دخالت داشته و باعث افزایش مقاومت گیاهان به امراض، خشکی و سرما می شود و از تجمع نیترات در بافتهای گیاه جلوگیری می نماید. نقش گوگرد در افزایش عملکرد پیاز ، ذرت علوفه ای، پنبه و دانه های روغنی در سطح وسیع گزارش شده است.

در بدن انسان نیز گوگرد برای پوست، ناخن و موهای سالم و به منظور متعادل نگاه داشتن اکسیژن و کارکرد صحیح مغز ، ضروری است. این عنصر در متابولیسم اصلی بدن با ویتامین‌های بیوتین و اسید پنتونیک همکاری کرده و بخشی از بافت سازنده اسیدهای آمینه به شمار می رود.

گوگرد در ترشح صفرا به کبد کمک کرده و در تأمین هپارین که مانع از انعقاد خون می شود، شرکت می نماید. پمادهای گوگردی به طور چشمگیری در بهبود انواع ناراحتی‌های پوستی مؤثر است.

گوگرد میکرونیزه کشاورزی

گوگرد میکرونیزه کشاورزی با خلوص %99 (Sulphur) به صورت پودر جهت مبارزه با سفیدک سطحی و بیماریهای قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به صورت چالکود با کود آلی در سایه انداز درختان باغها مورد استفاده قرار می گیرد .

زمان و نحوه مصرف:

جهت مبارزه با سفیدک سطحی 3 بار در فصل رشد مورد استفاده قرار می گیرد:

  • مرتبه اول: زمانی که 4 تا 10 برگ جوان بر روی گیاه به وجود آمده است

15(کیلوگرم در هکتار)

  • مرتبه دوم: زمان گلدهی

(به میزان 30 کیلوگرم در هکتار)

  • مرتبه سوم: زمانی که میوه ها ظاهر می شوند

(45 کیلوگرم در هکتار)

توجه: بعد از باران گردپاشی تکرار شود.

بیشتر بخوانید: کاربردهای گوگرد

بیوگوگرد طلایی یا بیوسولفور

این کود محتوی باکتری تیوباسیلوس (اکسید کننده گوگرد) در فرآیند اکسیداسیون خاک کاملاً ضروری است و به صورت پودری در بسته های  یک کیلوئی و 25 کیلوئی عرضه میشود.

کود گوگرد غنی شده محتوی ریزمغذیها:

کود  آلی گوگردی، کود بنتونیت دار: این کود  دارای70 درصد گوگرد ، 15 درصد بنتونیت و 15 درصد عناصر ریز مغذی (روی ، آهن ، مس ، منگنز) بوده و از مهمترین منابع کودی تأمین کننده عناصر کم مصرف جهت محصولات زراعی و باغی می باشد و همچنین با توجه به دارا بودن عناصر کم مصرف کودی بسیار مفید جهت گلخانه ، باغچه و گیاهان آپارتمانی و خانگی مناسب میباشد .

نحوه مصرف:

  • در مزارع 300 الی 400 کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت .
  • در باغها به صورت چالکود سایه انداز درختان به ازای هر درخت یک کیلوگرم در ابتدای بهار.
  • در گلخانه و گلدان به ازای هر بوته گیاه 15 گرم و در باغچه به ازای هر متر مربع 25 گرم

( توصیه )  استفاده از هر نوع کود شیمیایی را در راستای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات بر اساس نتیجه آزمون خاک، صرفاً با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه انجام داده و به آنان اعتماد نمائید .