10 کاربرد جالب برای نمک

10 کاربرد جالب برای نمک

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...
تا کنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، پا را از آشپزخانه‌ها فراتر می‌گذارد. نمک این ماده معدنی و ماده غذایی که ما تنها از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، کاربردهای جالب مفید و سودمند دیگری نیز دارد که در زیر به 10 مورد آن اشاره خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: تاریخچه نمک

کاربرد مهم نمک

10 کاربرد مهم نمک

نمک معدنی NaCl یکی از مهمترین اجزای زندگی روزمره ماست و در زندگی روزمره، آشپزی، و حتی بخش‌های مختلف صنعت کاربردهای زیادی دارد. در زیر، 10 کاربرد اصلی نمک آورده شده است.

1- ورم چشم‌ها

بسیاری از ما ساعت‌ها پشت کامپیوتر می‌نشینیم و از این سیستم استفاده می‌کنیم که موجب ورم کردن چشم‌ها می‌شود، در این موارد برای از بین بردن ورم چشم‌ها تنها کافی مشتی نمک را در آب ولرم حل کنید و با آغشته کردن پنبه‌ای به محلول و مالیدن آن اطراف چشم به فرونشاندن ورم اطراف چشم‌هایتان اقدام کنید. نمک رطوبت اطراف چشم را گرفته و با کشیدن پوست از میزان ورم آنها می‌کاهد و پف چشم‌ها را از بین می برد.

2- از بین بردن لکه‌های سخت

نمک به ما در از بین بردن بسیاری از لکه‌های سخت که بر لباس‌ها می‌نشیند، کمک می‌کند که از جمله آنها باید به پاک کردن لکه‌ خون بر لباس با استفاده از محلول نمک و آب سرد و پس از آن شستن لباس با صابون و آب گرم اشاره کرد.
همچنین با استفاده از نمک و آب داغ می‌توان لکه‌های عرق برجای مانده بر لباس‌ها را از بین برد، همان گونه که می‌توان با ریختن لباس‌های سفید در آب نمک و جوش شیرین در حال جوش، سفیدی لباس‌ها را به آنها بازگرداند.

3- نرمی پوست:

با افزودن نمک به مقداری روغن زیتون و مالیدن آن بر روی پوست به مدت چند دقیقه می‌توانید لطافت را به پوستتان بازگردانید، افزون بر اینکه ورود نمک از طریق پوست گردش خون در بدن شما را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

4- درمان زنبور گزیدگی:

پس از درآوردن نیش زنبور محلولی از آب و نمک را به محل گزش زنبور اضافه و آن را به حال خود رها کنید.
 

5- نگهداری میوه‌ها:

معمولاً پس از مدتی که میوه‌ها در یخچال باقی می‌مانند رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند، به ویژه درباره میوه‌هایی که نیمی از آنها خورده می‌شود و نیم دیگر باقی می‌ماند، در این صورت می‌توانید با تهیه محلولی از آب و نمک و آغشتن میوه‌ها به این محلول می‌توانید برای مدتی مانع تغییر رنگ و طعم آنها شوید.

6- نگهداری شیر و از بین بردن تلخی قهوه:

با افزودن یک قاشق چای خوری نمک به شیری که تازه خریداری شده می‌توانید مدت نگهداری آن در یخچال را افزایش دهید، همچنین می‌توانید با افزودن مقداری نمک به قهوه خود از تلخی آن رهایی یابید.

7- نگهداری از شمع‌ها:

برای اینکه مانع ذوب شمع‌ها شوید، می‌توانید شمع‌های جدید خود را برای مدت دو تا سه ساعت در محلولی غلیظ از نمک قرار دهیم تا مانع ذوب آنها شوید.

8- ضد عفونی کردن اسکاج‌های آشپزخانه:

اسکاج‌های آشپزخانه که به طور معمول برای شستشوی ظرف‌ها از آن استفاده می‌شود، محل تجمع بسیاری از باکتری‌هاست که یا به آن اصلا توجه نکرده‌ایم یا این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالی‌ که به راحتی می‌توانید با تهیه محلول غلیظی از آب و نمک و قرار دادن اسکاج به مدت دو تا سه ساعت در آن، آن را ضد عفونی کنیم.

9- کمک به پاک کردن هرچه بهتر بخاری:

اگر مشتی نمک را روی شعله‌های بخاری بریزید، نتیجه حاصل از سوختن گاز شعله‌های نارنجی رنگ است که به کاهش دوده و دود کمک خواهد کرد.

10- کاهش گلو درد و دندان درد:

می‌توان با افزودن یک پیمانه نمک در یک چهارم فنجان حاوی آب ولرم و غرغره کردن آن به مدت 20 ثانیه از دردهای دندان و گلوی خود بکاهید.