آشنایی با سود سوزآور مایع

آشنایی با سود سوزآور مایع

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

سود سوز آور یک ماده شیمیایی قلیایی با نام شیمیایی سدیم هیدروکساید است. این ماده در حالت مایع با نام های، سود مایع، سود کاستیک و سود سوزآور مایع و در حالت جامد با نام های سود پرک، سود کاستیک پرک، سود سوزآور پرک، سود کاستیک شکری شناخته می‌شود. هیدروکسید سدیم تولید شده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سود سوزآور جامد با استفاده از فرایند تغلیظ و تبخیر سود مایع تولید می‌شود. سود سوزآور مایع نیز در اثر هیدرولیز محلول آب و نمک طی فرایند کلر آلکالی تولید می‌شود.

سود سوزآور مایع در دو غلظت ۵۰% و ۳۰% موجود است. سود مایع بی رنگ، شفاف و بی بو است. سود سوزآور در آب به راحتی حل می‌شود. نقطه انجماد سود کاستیک مایع ۴/۴ درجه و نقطه جوش آن ۱۴۵ درجه سانتی گراد است. سود سوزآور مایع معمولاً پایدار است اما در صورت گرم کردن غیر پایدار می‌شود.

بیشتر بخوانید: سود پرک چیست؟

سود سوزآور
آشنایی با سود سوزآور مایع

کاربرد سود سوزآور مایع

استفاده از هیدروکسید سدیم در صنایع مختلف شامل تولید مواد شیمیایی، پالایش نفت، تصفیه آب، و صنایع مواد غذایی می‌شود. به دلیل خاصیت باز قلیایی قوی آن، هیدروکسید سدیم در فرآیندهای شیمیایی و صنایع مختلف به عنوان یک ماده شیمیایی مهم و چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سود مایع واکنش پذیری بالایی دارد به طوری که این ماده اگر در مجاورت هوا قرار گیرد به سرعت کربن دی اکسید موجود در هوا را جذب کرده و با آن ترکیب می‌شود.

سود مایع بعنوان یک ماده باز شیمیایی بسیار قوی در صنایع گوناگونی همچون صنعت ساخت خمیر کاغذ و کاغذ، صنعت تصفیه آب آشامیدنی، منسوجات، صابون‌ها و شوینده‌ها کاربرد دارد. یکی از مهمترین صنایعی که از سود سوزآور استفاده می‌کند صنعت تولید آلومینیوم است.

سود سوز آور به دلیل خاصیت قلیایی که دارد حلال چربی است و در بسیاری از صنایع خصوصاً صنایع غذایی به عنوان چربی گیر صنعتی جهت فرایند تمیزکاری تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده می‌شود. سود سوز آور یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید مواد صابونی، مواد شوینده و همچنین مواد سفیدکننده و ضد عفونی کننده است.

هیدروکسید سدیم یا سدیم هیدروکساید یک ماده شیمیایی قلیایی است که به عنوان یک باز قلیایی شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی آن NaOH است. این ماده به عنوان یک باز قوی و همچنین به عنوان یک ماده سود سوزآور معروف است.

در حالت مایع، هیدروکسید سدیم با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود از جمله “سود مایع”، “سود کاستیک” و “سود سوزآور مایع”. در حالت جامد نیز، به عنوان سود پرک، سود کاستیک پرک، سود سوزآور پرک یا سود کاستیک شکری شناخته می‌شود.

عوارض سود سوزآور

این ترکیب، در  اثر تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و موجب سوختگی و آسیب های جبران ناپذیری بر پوست می‌شود. برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن بر پوست، هنگام استفاده سود مایع باید موارد ایمنی کار با مواد شیمیایی به خصوص موارد ایمنی کار با سود سوزآور به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بخارات سود سوزآور ممکن است تنفس را تحریک کنند و در موارد بسیار زیاد، باعث تنفس مشکل‌آور شوند. از این رو، اجتناب از استنشاق بخارات آن الزامی است.