کاربرد دارویی مواد شیمیایی

کاربرد دارویی مواد شیمیایی

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

آب اکسیژنه این ماده به منظور تمیز کردن زخم‌ها، ضدعفونی سطوح، جدا کردن پانسمان از زخم، دهان شویه و خوشبو کننده دهان، جهت خارج کردن ترشحات داخل گوش و شستشوی گوش خارجی کاربرد دارد.

آلومینیم استات

آلومینیم استات به منظور درمان امراض قارچی پوست (کچلی و کاندیدیاز) و همچنین گزش حشرات و نباتات به استفاده میشود.

بنزوییک اسید (جوهر حسن لبه)

بنزوییک اسید (جوهر حسن لبه) به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی ها و نیز جلوگیری از رشد میکروب ها و رفع امراض قارچی پوست (کچلی و کاندیدیاز) .

تارتاریک اسید

تارتاریک اسید به منظور جوشان کردن قرص‌ها و گرانول‌ها به کار می رود.

روی اکسید (توتیا)

روی اکسید (توتیا) به منظور درمان تب خال دهانی، در کرم های ضد آفتاب، به منظور درمان هموروئید داخلی و خارجی، ضدعفونی، سوختگی، ضد خارش بوده و به منظور رفع گزش حشرات و نباتات و نیز ضد نور و کک و مک و زیادی رنگدانه به کار می رود.

سدیم هیدروژن کربنات (جوش شیرین)

جوش شیرین به منظور درمان اسهال، ضد سنگ های اوراتی و سیستئینی، به منظور درمان زخم معده و دوازدهه، به منظور کاهش اسید معده و ضد استفراغ بوده و به منظور احیای قلبی – ریوی، شوک و پیشگیری، درمان ترمبوزعروقی، عمقی و آمبولی به کار می رود.

همچنین در کم خونی همولیتیک، درمان نقرس و زیادی اوریک اسید خون، رفع مسمومیت با بار بیتوریک ها و سالیسیلات ها، رفع مسمومیت با الکل چوب (متانول) و اسیدهای ضعیف به کاربرد دارد.

سدیم هیدروژن کربنات (جوش شیرین)
کاربرد دارویی مواد شیمیایی

پتاسیم پرمنگنات

پتاسیم پرمنگنات به منظور درمان اگزما، امراض قارچی و میکروبی پوست (کچلی و کاندیدیاز) ، شستشوی زخم ها و ضدعفونی سطوح، غرغره عفونت های قارچی و میکروبی پوست، شستشوی مثانه و سوند مثانه، دهان شویه و خوشبو کننده دهان ( محلول 1 در4000) جهت رفع مسمومیت با آلکالوئید ها و همچنین تحریک استفراغ (در سموم خورده شده) و ضد خونریزی سطحی به کار می رود.

باریم سولفات

باریم سولفات در تشخیص پزشکی به کمک اشعه ایکس، جهت رادیو گرافی معده و روده های باریک و کلون به کار می رود.

سدیم تیوسولفات

سدیم تیوسولفات به منظور رفع امراض قارچی پوست، رفع مسمومیت با سیانیدها (بعد از تزریق وریدی سدیم نیتریت) و رفع مسمومیت با آرسنیک به کار می رود.

دی نیتروکلروبنزن

دی نیتروکلروبنزن به منظور درمان طاسی منطقه ای (محرک رشد مو است) و نیز جهت رفع زگیل، پینه و میخچه کاربرد دارد.

سولفات روی

سولفات روی به منظور درمان شوره سر و کک و مک و حفظ رنگ موهای بور و خرمایی، جهت درمان زوال عقل سالمندان و نیز درمان آکنه و لگاریس التیام زخم به کار می رود.

فرمالدئید

فرمالدئید به منظور رفع زگیل، پینه و میخچه، کشتن اسکولکس ها در کیست هیداتیک، جهت ضدعفونی لوازم و اطاق عمل، رفع تعریق زیاد و زگیل کف پا و نگهداری بافت بیوپسی استفاده می شود.

فنل

فنل این ماده بی حس کننده، ضد عفونی کننده و عصب کش دندان بوده و جهت دندان شویه و خوش بو کردن دهان به کار می رود.

نقره نیترات

نقره نیترات جهت درمان زگیل، پینه و میخچه، ضدعفونی سوختگی، جلوگیری از خون ریزی بینی و نیز ضد خونریزی سطحی است.

آلومینیم هیدروکسید

آلومینیم هیدروکسید جهت درمان اسهال مزمن، رفع زیادی اسید معده، ضد سنگهای فسفاته ادراری، درمان زخم معده و دوازدهه، ضد استفراغ و … به کار می رود. توجه داشته باشید که برخی از این مواد (خصوصاً در غلظت بالا) می‌تواند کشنده باشد. و برای مصارف درمانی هرکدام از این مواد غلظت، مقدار مصرف و نوع مصرف خاص خود را دارد.