مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی عامل شیوع سرطان معده

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی عامل شیوع سرطان معده

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینای قزوین گفت: مصرف بی‌ رویه کودهای شیمیایی در مزرعه‌ها و باغ‌ها مهمترین عامل شیوع سرطان معده در کشور محسوب می‌شود.

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی
مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی عامل شیوع سرطان معده

دکتر “علی‌اکبر حاج‌آقا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمینه استفاده از کودهای کشاورزی و شیمیایی در مزارع کنترلی نمی‌شود.

وی گفت: وجود بالای نیترات در مواد غذایی و آب آشامیدنی توسط باکتری‌ها در معده به ماده سرطان‌ زای نیتریت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که “سرطان معده شایع‌ترین سرطان در ایران است”، توضیح داد: مصرف نکردن غذاهای آماده و حاضری مانند سوسیس و کالباس، مصرف سبزیجات سالم و تازه و نظارت و کنترل مکرر بر استفاده منطقی از کودهای شیمیایی شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد.

مسئول کارشناس تغذیه گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: برای جلوگیری از مصرف غیر منطقی کشاورزان از کودهای شیمیایی در مزارع این کودها بصورت یارانه‌ای توزیع می‌شود.

“مجید توسلیان” افزود: کشاورزان با این باور غلط که کودهای شیمیایی موجب بازدهی بهتر محصولات آنها می‌شود، کودهای شیمیایی را باقیمت‌های بالا از بازار سیاه تهیه می‌کنند.

وی با اشاره‌ به‌ اینکه‌ استفاده بی‌رویه کودهای شیمیایی در مزارع سبزی کاری رواج بیشتری دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون این مشکل استان قزوین را با بحران متوجه نکرده ولی در صورت ساماندهی نکردن آن علاوه بر محصولات، سفره‌های‌ آب زیرزمینی نیز در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.

توسلیان اضافه‌ کرد: اگر همانند سایر کشورهای جهان‌ از تولیدکنندگان، محصولات بی‌کیفیت خریداری نشود این مشکل رفع خواهد شد.

این کارشناس افزود: چنانچه کشاورزان بر اساس نتایج آزمون‌های آب و خاک و توصیه‌های کارشناسان مبادرت به مصرف منطقی کودهای شیمیایی کنند هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رئیس دانشکده مهندسی آب و خاک دانشگاه تهران  گفت: مصرف بی رویه کودهای شیمیایی باعث کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش بیماری های سرطانی در کشور شده است.

غلامرضا شقاقی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت: مصرف این کودها در اراضی کشاورزی سبب افزایش غلظت نیترات در آبهای زیرزمینی و شرب می شود که این موضوع به رغم مفید بودن برای رشد گیاهان سلامت انسان ها را به خطر می اندازد.

وی افزود: کودهای شیمایی در واقع نوعی نمک هستند که اگر در هر سال به مقدار زیاد وارد خاک شوند سبب تخریب ساختار خاک خواهند شد.

شقاقی خاطرنشان کرد: این تخریب در مناطق خشک بسیار سریع تر صورت می گیرد و علاوه بر آن آلودگی های زیست محیطی و خطرات بهداشتی و زیانباری متوجه انسان ها می شود.

وی تصریح کرد: در دهه های گذشته به دلیل عدم شناخت و آگاهی کشاورزان ایرانی از کودهای شیمیایی مصرف این نوع کود بسیار کم بود اما در سال های اخیر مصرف آن بنا به دلایل متعدد با افراط و تفریط مواجه شد تا حدی که کشاورزان ایرانی در بسیاری از جوامع بین المللی مقام اول آلودگی آب های شرب را به خود اختصاص دادند.

این مسئول یادآور شد: مصرف کودهای شیمایی باید با نظر کارشناسان کشاورزی صورت گیرد زیرا خاک های زراعی تنها در مدت زمانی کوتاه به دلیل فقر مواد خوراکی برای افزایش محصولات نیازمند این نوع کود هستند.