اثرات سود پرک بر روی سلامت

اثرات سود پرک بر روی سلامت

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

اثرات سود پرک ( سود سوز آور) بر روی سلامت بدن !!! خطرات عمده بهداشتی ناشی از استنشاق سود پرک چیست؟ در صورت تماس پوست با محلول‌های سود پرک چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا محلول سود پرک می تواند به چشم انسان آسیب برساند؟

اگر محلول سود پرک به طور تصادفی بلعیده شود چه اتفاقی رخ می دهد (وارد دستگاه گوارش شود)؟ مواجهه طولانی مدت با محلول سود پرک چه تاثیری بر سلامتی می گذارد؟ آیا محلول سود پرک سرطان زا می باشد؟ آیا محلول سود پرک باعث بروز مشکلاتی در دستگاه تولید مثل انسان می شود؟ آیا محلول سود پرک باعث تاثیر روی جنین یا نوزاد متولد نشده می شود؟

آیا محلول سود پرک به همراه دیگر مواد با وضعیت سینرژیک (همکاری) عمل می کند. (اثرات آن بیشتر از زمانی خواهد شد که در معرض هر ماده شیمیایی به تنهایی قرار بگیرید؟) آیا بدن انسان قادر به ذخیره یا تجمع سود پرک می باشد؟ خطرات عمده بهداشتی ناشی از استنشاق سود پرک چیست؟

 بیشتر بخوانید: سود پرک چیست؟
اثرات سود پرک
اثرات سود پرک بر روی سلامت

اثرات سود پرک بر روی سلامت چیست؟

سود پرک یا هیدروژن پراکساید (H₂O₂) یک ترکیب شیمیایی است که به صورت مایع آبکی زرد به نظر می‌رسد و اکثر افراد با آن آشنا هستند. این ترکیب به عنوان یک مواد ضدعفونی کننده و آنتی‌اکسیدان در مصارف مختلف شناخته شده است. اما باید توجه داشت که استفاده از آن در تماس با پوست یا مصرف داخلی باید با احتیاط و بر اساس راهنمایی‌های مراجع بهداشتی انجام شود. در زیر، تأثیرات سود پرک بر روی سلامت تشریح شده است

مواجهه با سود پرک به آسانی از طریق بخار و تماس استنشاقی رخ نمی دهد بلکه تنها و به احتمال زیاد از طریق ائرسل اتفاق می افتد. سه مورد گزارش نشان می دهد که ائرسلهای سود پرک ممکن است موجب تحریک شدید دستگاه تنفسی شود. در یک مورد، منجر به صدمه دائمی ریه شده است. ائرسل سود پرک با توجه به طبیعت خورنده آن، می تواند باعث ادم ریوی شود. (آسیب شدید ریوی تهدید کننده حیات)

کارگری که در یک فضای محدود در معرض میست داغ سود پرک قرار داشته است تنگی قفسه سینه، تنگی نفس (تنفس مشکل) و سرفه را در هر بار مواجهه تجربه کرده است. این علائم پس از توقف مواجهه برطرف می شود.

بیماری انسدادی غیر قابل برگشت ریوی زمانی رخ می دهد که فرد حدود ۵لیتر از محلول ۵ ٪سود پرک را با قلم مو در یک اتاق کوچک با تهویه بسیار محدود استفاده نماید. استنشاق ائرسل های ناشی از پاشیدن آب روی گلوله های سود پرک توسط یک فرد منجر به آسیب شدید ریوی گردیده است.

در صورت تماس پوست با محلول سود پرک چه اتفاقی رخ می دهد؟

سود پرک بسیار خورنده است و قادر به ایجاد سوختگی شدید با زخم های عمیق و اسکار دائمی است.این ماده می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و تا زمان رفع کامل آن به خوردگی ادامه خواهد داد. شدت صدمه به غلظت محلول و مدت زمان تماس بستگی دارد. سوختگی ممکن است در لحظات اولیه دردناک نباشد؛ شروع درد ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت به تأخیر بیفتد.

مطالعات متعدد انسانی و گزارشات موردی، اثرات خورنده سود پرک را تشریح می نماید. به کار بردن یک محلول ۴ درصد از سود پرک، به مدت ۱۵ تا ۱۸۰ دقیقه روی بازوی داوطلب، باعث آسیب شد که از تخریب سلولهای لایه سخت خارجی پوست در عرض ۱۵ دقیقه شروع و به نابودی کامل تمام لایه های پوست به مدت ۶۰ دقیقه انجامید.

محلولهایی که در حد ۱۲/۰٪ ضعیف شده باشند می تواند به سلامت پوست در عرض یک ساعت آسیب برساند. سود پرک مو را در خود حل نموده و باعث طاسی برگشت پذیر می گردد.هر گاه محلول غلیظ آن(pH = 13.5) روی سر کارگر چکیده شود و درمان برای چندین ساعت به تعویق بیفتد، سوختگی پوست سر رخ می دهد.

آیا محلول سود پرک می تواند به چشم انسان آسیب برساند؟

سود پرک بسیار خورنده است. شدت آسیب با غلظت محلول، مدت زمان مواجهه، و سرعت نفوذ در چشم، افزایش می یابد. آسیب می تواند از تحریک شدید و اسکار خفیف شروع و تا تاول زدن، از هم گسیختگی، زخم، اسکارهای شدید و تیرگی متغیر باشد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند روی بینایی فرد از طریق ابتلای فرد به گلوکوم و کاتاراکت نیز ممکن است تاثیر بگذارد.

در موارد شدید، زخم پیش رونده و تیرگی بافت چشم ممکن است منجر به کوری دائمی گردد. اگر محلول سود پرک به طور تصادفی بلعیده شود چه اتفاقی رخ می دهد. (وارد دستگاه گوارش شود)؟

هیچ گزارشی مبنی بر خورده شدن سود پرک توسط کارگران کارخانجات وجود ندارد. بلع غیر شغلی آن می تواند سوختگی های خورنده شدید در بافت مری ایجاد نموده که در برخی از موارد تا تنگی آن نیز پیشرفت می کند. در صورت گرفتار شدن به درد شدید، سوختگی دهان، گلو و مری؛ استفراغ، اسهال، غش کردن و مرگ احتمالی مصرف خوراکی باید رخ داده باشد.

مواجهه طولانی مدت پوست با محلول سود پرک چه تأثیری بر سلامتی می گذارد؟

(درماتیت) استنشاق:

به علت ماهیت خورنده آن، انتظار می رود تماس مکرر یا طولانی مدت باعث خشک شدن ، ترک خوردگی و التهاب پوست می گردد.

کارگری که به مدت ۲ ساعت در روز، بیش از ۲۰ سال در تماس با میست حاصل از جوشیدن محلول سود پرک در ۲ ظرف بزرگ داخل یک اتاق کوچک با تهویه ناکافی باشد، مبتلا به بیماری انسدادی شدید راههای هوایی می شود. می توان نتیجه گرفت که مواجهه گسترده و طولانی مدت باعث تحریک و سوختگی دستگاه تنفسی شده و در نهایت به بیماری منجر می شود.

در آثار مؤلفین هنوز مواجهه مزمن گزارش نشده، احتمالا تحریک حاد قوی تا کنون باعث شده به طور طبیعی از مواجهه بیشتر کارگران جلوگیری نماید. مواجهه واقعی با ائرسلهای سود پرک تا کنون اندازه گیری نشده و مولفین هنوز قطعا شخصی را که بدلیل شرایط ذکر شده دچار آسم شده باشد مستثنی نکرده اند.

در یک گزارش از کارگرانی که دست کم به مدت ۱۶ ماه در معرض ائرسل سود پرک قرار داشتند بدلیل وجود حلال استودارد با غلظت خیلی زیاد همچنین بخارات دیگر حلالها و سایر مواد شیمیایی، عاجز و سر در گم شده بودند.

هیچ رابطه معنی داری بین افزایش مرگ و میر با مدت زمان (تا ۳۰ سال)یا شدت مواجهه (۵/۰ تا ۵/۱ mg/m3) 291 نفر از کارگرانی که، حین تولید ورقه یا دانه از سود پرک غلیظ پساب سلولهای کلر، در تماس باگرد و غبار سود پرک بودند یافت نشد.محدودیت این مطالعه انجام آن در یک جامعه کوچک بود.

آیا محلول سود پرک سرطانزا می باشد؟

سود پرک به عنوان عامل بروز سرطان مری در افرادی که آن را بلعیده اند مطرح می باشد. سرطان ممکن است ۱۲-۴۲ سال پس از واقعه بلعیدن آن توسعه پیدا کند. اینگونه سرطان ها در قسمتهایی که دچار سوختگی شدید ناشی از حرارت شده اند نیز مشاهده شده است.

تخریب بافتی و تشکیل اسکار این سرطان ممکن است از عوارض ناشی از سود پرک به تنهایی، شدیدتر باشد. در یک مطالعه با کنترل  موردی بین بروز سرطان کلیه و سابقه اشتغال در منطقه نگهداری و تعمیر سلولهای تولید کلر رابطه معنی داری گزارش شده است.

در این شغل عمده مواجهه، تماس با آزبست و سود پرک فرض شده بود. ارتباطی بین ابتلا به سرطان کلیه و مواجهه با سود پرک نیز یافته شد. این مطالعه توسط عواملی مانند تعداد کم کارگران در معرض، مواجهه با مواد متعدد ، تکیه بر سابقه کار در حالی که به حد کافی قابل اعتماد نبوده، محدود بوده است.

بیشتر بخوانید: مسمومیت با سود سوزآور (سود پرک)

آیا محلول هیدروکسید سدیم باعث بروز مشکلاتی در دستگاه تولید مثل انسان می شود؟

اگر محلول هیدروکسید سدیم به طور مستقیم با دستگاه تولید مثل انسان در تماس بیاید، ممکن است به طور مستقیم به بافت‌ها و سلول‌ها آسیب برساند. از این رو، هر تماس مستقیم با این ماده باید جلوگیری شود و در صورت بروز تماس، فوراً با آب بشویید.

آیا محلول هیدروکسید سدیم باعث تاثیر روی جنین یا نوزاد متولد نشده می شود؟

استفاده از این ماده در مقدارها و شرایط مشخص برای مصارف خاص می‌تواند ایمن باشد، اما در غیر این صورت، ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث تاثیرات آسیب‌زا بر سلامت جنین یا نوزاد متولد نشده شود

آیا محلول هیدروکسید سدیم به همراه دیگر مواد با وضعیت سینرژیک (همکاری) عمل می کند؟

محلول هیدروکسید سدیم (NaOH) به عنوان یک ماده قلیایی قوی ممکن است با دیگر مواد واکنش دهد و در برخی موارد، اثرات سینرژیک یا همکاری با دیگر مواد را ایجاد کند. واکنش‌های سینرژیک ممکن است تاثیرات مواد را تشدید یا تغییر دهند و به طور کلی نشانگر همکاری و تعامل بین مواد شیمیایی باشند

آیا بدن انسان قادر به ذخیره یا تجمع هیدروکسید سدیم می باشد؟

خیر، بدن انسان قادر به ذخیره یا تجمع هیدروکسید سدیم (NaOH) نمی‌باشد. هیدروکسید سدیم یک ماده قلیایی قوی است و در شرایط طبیعی به صورت محلول در آب استفاده می‌شود. اگر به صورت خام در بدن وارد شود، ممکن است با بافت‌ها و سلول‌ها واکنش دهد و آسیب‌های جدی ایجاد کند.

زمانی که هیدروکسید سدیم به محیط اسیدی مثل اسید معده برخورد می‌کند، ممکن است واکنش نوترالیزاسیون رخ دهد و آب و نمک تولید شود. این واکنش به توازن می‌رسد و هیدروکسید سدیم به صورت یون‌های هیدروکسید (OH⁻) و نمک (Na⁺) تبدیل می‌شود.

از هر تماس مستقیم یا مصرف داخلی هیدروکسید سدیم برای مقاصد غیرشیمیایی یا پزشکی باید پرهیز کرد و هرگونه مصرف این ماده باید تحت نظر متخصصان و با رعایت اصول ایمنی انجام شود.