کاربردهای گوگرد

کاربردهای گوگرد

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

گوگرد (Sulfur) بیش از چند هزار سال است که شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف گوگرد در صنایع، بسیار متنوع می باشد، بطوری که در گذشته میزان مصرف گوگرد اغلب بعنوان یک شاخص برای تعیین فعالیت های صنعتی در کشور سنجیده می شده است. یکی از مصارف عمده گوگرد، تولید سولفوریک اسید است که در تهیه مواد شیمیایی آلی، معدنی و عمدتاً کودهای کشاورزی کاربرد دارد.

گوگرد همچنین برای تهیه مواد منفجره، رایون، معرف ها، نرم کننده های رنگ، لاستیک، کبریت، کود های فسفاته، کودهای ازته مانند کود سولفات آمونیوم، آسفالت و بتن گوگردی و … استفاده می شود.

مصارف گوگرد: تولید سولفوریک اسید
کاربردهای گوگرد

کاربردهای گوگرد در کشاورزی

گوگرد در کشاورزی نقش مهمی ایفا می کند و به عنوان ماده دفع بیماری ها و آفات نباتی، پایدار کننده میوه های خشک، غذای گیاهی، تنظیم کننده pH یا اسیدیته خاک، ماده اصلاحی خاک های قلیایی و آهکی استفاده می شود.

گوگرد از جمله عناصر مهمی است که جزو مواد غذایی مورد نیاز گیاه است و در اندام های گوناگون گیاهان تقریباً به میزان فسفر وجود دارد و این نشانه آن است که گوگرد مانند فسفر در تغذیه و رشد گیاهان مؤثر است. اضافه کردن گوگرد به صورت پودر نسبتاً خالص و یا همراه با کودهای شیمیایی به ویژه کودهایی که بصورت سولفات به خاک افزوده می شوند مانند سولفات آمونیوم، سولفات پتاسیم و حتی سوپر فسفات ساده و تریپل رایج می باشد.

برخی گیاهان مانند یونجه، سیب زمینی، چای، دانه های روغنی و … به گوگرد بیشتری نیازمند می باشند. معمولاً مقدار قابل توجهی از کودهای ازته (مانند کود اوره) پس از افزودن به خاک به صورت تصعید و یا شست و شو تلف می شود، برای کم کردن این تلفات مقداری گوگرد به این کودهای شیمیایی افزوده می شود تا کودهایی با هدر رفت کمتر (مانند کود سولفات آمونیوم) تولید شود.

گوگرد (سولفور) در کشاورزی به عنوان یک عنصر معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در رشد و توسعه گیاهان دارد. مصرف مستقیم گوگرد در کشاورزی به صورت موارد زیر انجام می‌شود:

مصرف به عنوان کود گوگردی:

به عنوان یکی از عناصر مورد نیاز گیاهان برای رشد و توسعه به کار می‌رود. کودهای گوگردی از منابع گوگرد به خاک اضافه می‌کنند و به گیاهان کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. گوگرد در ترکیبات سنتزی کودها یا به صورت طبیعی (مانند گوگرد زرد) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود گوگرد گرانوله یکی از بهترین کودها برای درختان، گیاهان آپارتمانی و کشاورزی است.

کنترل افات و بیماری‌ها:

به عنوان ماده‌ای ضدقارچی و ضدافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن برای کنترل قارچ‌ها، پاپایی، و برخی افات کشاورزی مانند مایه‌های بیماری استفاده می‌شود. این کاربرد به عنوان مصرف مستقیم گوگرد در کشاورزی شناخته می‌شود.

منظورهای تغذیه‌ای:

در برخی موارد،  به عنوان عنصری غذایی برای گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاهان برای تولید اسید آمینه‌هایی مانند سیستئین به گوگرد نیاز دارند. این استفاده به تامین نیازهای گیاهان به گوگرد در کشاورزی ارتباط دارد.

به عنوان عنصر ترکیبی:

به عنوان یکی از عناصر ترکیبی در ترکیب کودها و ترکیبات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ترکیبات غذایی که برای رشد گیاهان لازم است، تأمین شود.

تولید سولفوریک اسید از گوگرد:

92% از گوگرد تولید شده در جهان برای تولید اسید سولفوریک استفاده می شود. 60% اسید سولفوریک تولیدی نیز برای تولید کودهای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی 50 درصد گوگرد برای تولید کودهای کشاورزی مصرف می شود. سولفوریک اسید در صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرد. سولفوریک اسید در صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تهیه کودهای سوپر فسفات، آمونیوم فسفات و آمونیم سولفات
  • لیچینگ، برای تهیه مس و نیکل
  • تولید کلر دی اکسید (ClO2) به عنوان سفیدکننده در صنایع کاغذ سازی که از واکنش بین سدیم کلرات و سولفوریک اسد به دست می آید.
  • تهیه رنگدانه تیتانیوم دی اکسید از واکنش تیانیوم اکسید با سولفوریک اسید
  • تهیه هیدرو فلوئوریک اسید

CaF2 + H2SO4 → 2HF+CaSO4

  • تهیه بنزین اکسیژن دار (البته باید در روش های تولید بنزین تغییراتی ایجاد شود)

مصرف مستقیم گوگرد در کشاورزی

برای اصلاح خاک های قلیایی و تنظیم واکنش آن، گوگرد به همراه بنتونیت گرانول شده (گوگرد بنتونیت دار گرانوله) و به خاک افزوده می شود. ضمناً از گوگرد به عنوان آفت کش انگور و زردآلو نیز استفاده می شود.

مصرف مستقیم گوگرد در کشاورزی
کاربردهای گوگرد

بیشتر بخوانید: روش های تولید گوگرد

تولید SO2 و SO3 با استفاده از گوگرد

مصارف عمده SO2 در تهیه 1 سولفیت، تیوسولفات، دی تیونیت، نمک های هیدروکسی آلکان سولفونیک اسید و آلکان سولفوتات هاست. SO3 در تهیه فعال کننده های سطحی (سورفکتانت ها) و کلرو سولفونیک اسید مصرف دارد.

تولید کربن دی سولفید با استفاده از گوگرد

کربن دی سولفید (CS2) از واکنش کاتالیستی بین متان و بخار گوگرد تهیه می شود و کاربرد آن در تهیه مواد شتاب دهنده در فرآیند ولکانش لاستیک است. تهیه سلوفان و صنایع تولید آفت کش ها است.

تولید P2S5

این ماده به عنوان افزودنی در روغن های روان کاری و همچنین به عنوان آفت کش کاربرد دارد.

تولید سیمان گوگردی

سیمان گوگردی از واکنش گوگرد مذاب و مواد اصلاح کننده آلی و معدنی تولید می شود. از اختلاط این سیمان با سنگدانه ها، بتن گوگردی ساخته می شود. بین گوگردی به ویژه در محیط اسیدی بسیار مقاوم است. سالانه 35 هزار تن گوگرد در جهان صرف تولید سیمیان گوگردی می شود.

تولید آسفالت گوگردی

این نوع آسفالت با اختلاط گوگرد و قیر و سنگدانه به دست می آید. استفاده از آن در پیچ جاده‌ها و محل‌های توقف، از موج برداشتن آسفالت جلوگیری می کند.

تولید اوره با پوشش گوگردی

از آنجایی که پخش مواد مغذی در یک بازه از زمان دارای مزیت هایی از قبیل افزایش میزان استفاده گیاه از آن، کاهش تعداد دفعات کود دهی و جلوگیری از هدر رفت کود در اثر نیتروژن زدایی می باشد، استفاده از یک لایه نازک از گوگرد روی دانه اوره، سرعت انحلال دانه ها را کاهش می دهد و این امر باعث می شود مواد مغذی به مدت طولانی‌تری در اختیار گیاه قرار گیرد.

برگرفته از کتاب گوگرد تألیف دکتر مجتبی شمسی پور