حل شدن قوطی نوشابه در محلول سود سوزآور

حل شدن قوطی نوشابه در محلول سود سوزآور

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

واکنش محلول سود سوزآور با قوطی آلومینیومی

 

 

حل شدن یک قوطی نوشابه یا هر شیء دیگر در یک محلول سود سوزآور (از جمله هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم) یک واکنش شیمیایی شدید و پر انرژی است. این واکنش به طور کلی به شکل زیر است:

NaOH (سود) + Al (از قوطی نوشابه)→نمک آلومینیمات سدیم (نمک سدیمی) + هیدروژن گاز

در این واکنش، هیدروکسید سدیم از سود با آلومینیم (که ممکن است بخشی از بسته‌بندی یا قوطی باشد) واکنش می‌کند و نمک آلومینیمات سدیم و هیدروژن گاز تولید می‌شوند.

واکنش محلول سود سوزآور (هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم) با آلومینیوم می‌تواند به صورت زیر باشد:

در این واکنش:

  • A: آلومینیوم
  • NaOH: هیدروکسید سدیم (سود)
  • H2O: آب
  • Na[Al(OH)4]: نمک سدیمی آلومینات

این واکنش باعث تولید هیدروژن گاز و نمک سدیمی آلومینات می‌شود. نمک سدیمی آلومینات حلالی است که در آن یون‌های آلومینیوم با یون‌های هیدروکسید سدیم ترکیب شده‌اند

توجه: این واکنش می‌تواند باعث تولید هیدروژن گاز شدید شود. به دلیل خطرات بسیاری که این واکنش دارد (از جمله آتش‌سوزی به علت گاز هیدروژن)، اجازه انجام این تجربه به‌طور غیرمسئولانه است و ممکن است آسیب‌های جدی به خود و دیگران وارد کند. به عنوان مثال، این کار در مکان‌هایی که قابلیت ترتیبات ایمنی ندارند (مثل آزمایشگاه‌های خانگی) یا بدون دانش و تجهیزات مناسب نباید انجام شود.

در این واکنش محلول سود سوز آور از طریق انحلال 25 گرم سود پرک در 100 میلی گرم آب تهیه شده است. قوطی آلومینیومی درون محلول سود سوز آور (سود کاستیک) انداخته شده، که در اثر واکنش سود سوزآور و آلومینیوم (قوطی نوشابه که از جنس آلومینیوم است) آلومینات و گاز هیدروژن تولید می‌شود. هیدروژن تولید شده موجب تلاطم محلول و پاشش محلول به اطراف می‌شود.

**توجه** سود سوزآور یک ماده شیمیایی به شدت خورنده است. هنگام استفاده از سود کاستیک، دقت داشه باشید تا از تماس قطرات این ماده با پوست و چشم خود جلوگیری کنید و  دستور العمل های ایمنی کار با سود سوزآور را مطالعه فرمائید.