فیلم واکنش سود سوز آور و آب

فیلم واکنش سود سوز آور و آب

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

واکنش سود سوز آور و آب

سود سوزآور با فرمول شیمیایی NaOH (سدیم هیدروکسید) بعنوان یک ماده قلیایی قوی و به دلیل خاصیت واکنش‌پذیری بالا کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. سود سوزآور پرک واکنشگر سریع‌تر و ماده قلیایی قوی‌تری نسبت به سایر مواد شیمیایی می‌باشد.

واکنش سوختن (سود سوز)، که به عنوان یک فرایند اکسایش معروف است، یکی از اصلی‌ترین واکنش‌های شیمیایی است. این واکنش به هنگام سوختن سوخت‌ها با اکسیژن هوا اتفاق می‌افتد. وقتی که یک سوخت (مثل گازوئیل یا چوب) با اکسیژن در هوا در مخلوط می‌شود، این واکنش عموماً به صورت زیر اتفاق می‌افتد:

سوخت + اکسیژن → دی اکسید کربن + آب + انرژی سوخت + اکسیژن → دی اکسید کربن + آب + انرژی

برای سادگی، می‌توانیم این واکنش را به صورت خاص تر نیز نشان دهیم، به عنوان مثال با سوخت هیدروکربنی مثل متان:

CH4 ​+ 2O2 ​→ CO2 ​+ 2H2​O + انرژی

واکنش سود سوز آور و آب نشان دهنده سوختن متان است. در اینجا، CH4CH4​ (متان) با اکسیژن (O2O2​) واکنش می‌دهد و به دی اکسید کربن (CO2CO2​)، آب (H2OH2​O)، و انرژی تبدیل می‌شود

واکنش آب (H₂O) معمولاً در فرآیند سوختن نقش اصلی را با تولید بخار آب ایفا می‌کند. این بخار آب به شکل گازی از فرآیند خارج می‌شود.

سود پرک جامد (سود سوز آور جامد) یک ماده شیمیایی است که محلول آبی آن به شدت قلیایی می باشد. حل شدن سود پرک در آب بسیار گرماده است. با حل شدن سود کاستیک پرک در آب و واکنش آن با آب انرژی زیادی آزاد می شود. انرژی آزاد شده باعث افزایش دمای محلول می گردد.

از گرمای تولید شده در اثر انحلال سود سوزآور در آب در برخی صنایع برای انجام واکنش های شیمیایی و تأمین گرمای مورد نیاز برای راکتورهای تولید محصولات استفاده می شود. در این فایل ویدیوئی سود پرک به تدریج درون یک ظرف آب ریخته می شود.

به دلیل حرارت زیاد ایجاد شده در اثر واکنش و حل شدن سود پرک در آب، آب به جوش آمده و ذرات آب و سدیم هیدروکسید به اطراف می پاشد. به هنگام کار با سود پرک به دلیل خاصیت قلیاییت و خورندگی بالای این ماده شیمیایی می بایست دستور العمل های ایمنی کار با سود سوزآور به دقت مورد توجه قرار گیرند.