موارد مصرف پرلیت

موارد مصرف پرلیت

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

پرلیت ماده‌ای معدنی است که انواع بسیاری دارد و بسته به نوع آن، در صنایع مختلف دارای کاربرد است.

در این مطلب به کاربردهای این ماده معدنی به طور دقیق اشاره شده است. پرلیت به دو شکل خام و گرانوله (در اندازه‌های متفاوت) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پرلیت خام:

پرلیت یک نوع سنگ معدنی خاص است که از خاکستر ولکانیک (سنگ‌های آذینه‌ای) به دلیل فرآیند گرما و فشار ایجاد شده است. این سنگ معدنی خاص به علت داشتن ترکیبات و ویژگی‌های خاص، به کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، ساختمان‌سازی، تولید بتن، تولید سردیسه، تصفیه آب، و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از استخراج از معدن، پرلیت به صورت خاکستری یا سفیدرنگ به‌دست می‌آید. این خاصیت خاکستری رنگ به علت حاوی مقادیر زیادی از کمیابترین عنصرهای عناصر آهن و منگنز است. پس از تصفیه و پردازش، پرلیت به صورت توده‌های خاکستری یا سفید و خاکی به‌دست می‌آید که به نام پرلیت شناخته می‌شود.

ویژگی‌های منحصر به فرد پرلیت از جمله سبکی، عایق حرارتی، و مقاومت به حرارت باعث شده است که در انواع صنایع به‌کار رود.

پرلیت به صورت سنگ معدنی خام در سندبلاست (ماسه پاشی)، صنایع ریخته‌گری و فولاد، به عنوان منعقدکننده سرباره، ذوب فلزات و به عنوان منبع سیلیس به کار می‌رود.

دیاگرام موارد مصرف انواع پرلیت
موارد مصرف پرلیت در صنایع

بیشتر بدانید: پرلیت چیست؟ همه چیز در مورد پرلیت

کاربرد پرلیت منبسط:

کاربرد پرلیت منبسط (گرانوله‌هایی در اندازه و تراکم حجم مختلف):

عایق سرد:

پرلیت به عنوان یک عایق سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق سرد برای ساخت پوشش سقف، پرکننده کف بتنی، بلوک‌های بتنی، تولید پرلیت قیری، پرلیت آسفالت، هسته پرکن بردهای دیواری، عایق‌های حفره‌ها و فضای خالی دیوار، کارخانه‌های برودتی، جعبه‌های حمل یخ و ساخت کانتینرها کاربرد دارد.

عایق دمای متوسط تا گرم:

از این ماده برای پوشش بویلر (دیگ بخار) و در ترکیبات سخت، پوشش لوله‌های کواکسیال (هم محور)، فشرده‌سازی لوله و عایق‌سازی لوله‌ها استفاده می‌شود.

عایق دمای بالا:

پرلیت برای هسته‌ها و قالب‌های ریخته‌گری، فر، درپوش ظرف ذوب فلزات به عنوان عایق کاربرد دارد.

مواد تصفیه کننده چاه نفت:

برای سیمان‌کاری چاه نفت و گل حفاری با چگالی کم از پرلیت استفاده می‌شود. 

ضد حریق:

این ماده در ساخت عایق حریق در گاوصندوق‌ها، اتاق‌ها، درها، پوشش دودکش‌ها کاربرد دارد.

پوشش‌های عایق صوتی:

برای تولید گچ‌ها، ملات‌ها، تخته‌های گچی، عایق سقف و دیوار فوقانی، دیوارهای جذب صدای بزرگراه‌ها از پرلیت استفاده می‌شود.

کشاورزی:

این ماده معدنی در کشاورزی جهت افزایش ریشه زایی گیاه، محیط آغاز کشت بذر، بستر رویش و رشد، تهویه خاک، پوشش دانه، هیدروپونیک (کشت گیاه در آب‌های مغذی)، کشت روی پشت بام‌ها به کار می‌رود.

سازه‌های متراکم سبک وزن:

پرلیت به عنوان سازه متراکم سبک وزن در تولید بتن سبک، پنل‌های ایجاد شیب، آجر و کاشی‌، سفال و نسوز، پرکننده سازه بدون بار، دیواره‌های تونل و پوشش لوله‌ها، کف‌ها، بنایی، پوشش بام، تراز کردن لوله‌ها و به عنوان عایق کاربرد دارد.

فیلتر هوا:

از پرلیت در پیش محفظه‌ فیلتر دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: آشنایی با پرلیت و کاربرد آن در صنعت

فیلتر مایعات:

برای فیلتر مایعاتی مانند آبجو، روغن‌های خوراکی، اسید سیتریک، شکر مایع، روغن‌ها، مواد دارویی، آبمیوه، گلوکز، مواد شیمیایی، آب استخر، آب آشامیدنی، آب حاصل از روانآب طوفان، دیزل زیستی از پرلیت استفاده می‌شود.

خوراک و مکمل غذایی دام و طیور:

این ماده به عنوان مکمل بستر مرغ برای کاهش بو و جذب رطوبت، عامل آنتی کیک (ضد کلوخگی) و پرکننده غذای حیوانات کاربرد دارد. همچنین حامل مواد مغذی و دارویی مورد نیاز دام و طیور است.

جاذب‌ها:

از جمله کاربردهای پرلیت، استفاده از آن به عنوان حامل مواد شیمیایی-کشاورزی در سموم دفع آفات و علف‌کش‌ها، کود حجیم (قابل تجزیه)، دانه‌های پلت شده، حامل کاتالیزوری، جذب روغن برای کنترل آلودگی و پاکسازی است.

پرکننده‌ها:

پرلیت در تولید مواد آب‌بندی (بتونه کاری)، رنگ‌ها، پلاستیک ها، بسته‌بندی‌های حمل و نقل کاربرد دارد.

براق کننده‌ها:

این ماده در تولید موادی که نیاز به براق کننده دارند مانند صابون‌ها، پاک کننده‌ها، جلا دهنده‌ها، ترکیبات دندانپزشکی، شستشوی سنگ، انواع دیسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرمازاها:

پرلیت در تولید گازهای صنعتی فوق العاده خنک در کانتینرها برای حمل و نقل و در کارخانه‌ها نیز کاربرد دارد.