مصرف گوگرد در صنایع مختلف

مصرف گوگرد در صنایع مختلف

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

گوگرد بعنوان یکی از مهمترین مواد خام صنعت و کشاورزی و به دلیل سهولت دسترسی در بین مواد خام صنعتی مورد توجه بوده  و تحرک موجود در بازار جهانی گوگرد عمدتا ناشی از حیطه وسیع کاربرد آن در این دو بخش می‎باشد.

عمده ترین مورد مصرف گوگرد پودری در تولید اسید سولفوریک است که بطور متوسط 85 – 90 درصد تولید گوگرد جهان جهت تولید این اسید ( که پایه بنیانی بسیاری از پردازشهای صنعتی قلمداد می‎گردد و در تولید بسیاری از محصولات نهایی کاربرد وسیعی دارد) مصرف می‎شود.

مصرف گوگرد در صنایع مختلف
مصرف گوگرد در صنایع مختلف

گوگردمعدنی بعنوان یکی از مهمترین مواد خام صنعت و کشاورزی و به دلیل سهولت دسترسی در بین مواد خام صنعتی مورد توجه بوده  و تحرک موجود در بازار جهانی گوگرد عمدتا ناشی از حیطه وسیع کاربرد آن در این دو بخش می‎باشد.

عمده ترین مورد مصرف گوگرد در تولید اسید سولفوریک است که بطور متوسط 85-90 درصد تولید گوگرد جهان جهت تولید این اسید ( که پایه بنیانی بسیاری از پردازشهای صنعتی قلمداد می‎گردد و در تولید بسیاری از محصولات نهایی کاربرد وسیعی دارد) مصرف می‎شود. همچنین روش های تولید گوگرد را بخوانید.

مصرف گوگرد در صنایع مختلف

گوگرد (سولفور) یک عنصر شیمیایی با علامت S و عدد اتمی ۱۶ است که در اشکال مختلف در صنایع مختلف به کار می‌رود. در زیر، مصارف گوگرد در صنایع مختلف توضیح داده شده است:

صنایع شیمیایی:

گوگرد به عنوان یک ماده شیمیایی اصلی در تولید مواد شیمیایی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، در تولید اسیدها (مانند اسید سولفوریک) و مواد شیمیایی دیگر از گوگرد استفاده می‌شود.

صنعت فلزات:

گوگرد در فرایندهای استخراج و فرآوری فلزات مانند مس و روی به کار می‌رود. این عنصر به عنوان یک ماده‌ی حفاظتی برای جلوگیری از اکسیداسیون فلزات استفاده می‌شود.

کشاورزی:

گوگرد در کشاورزی به عنوان یک کود و یا به عنوان ماده اصلاح‌کننده خاک برای افزایش کیفیت خاک و کاهش pH خاک به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: کاربردهای گوگرد

صنعت غذایی:

در تولید برخی از محصولات غذایی مانند شکلات و نان، گوگرد به عنوان یک ماده افزودنی برای افزایش قابلیت تازگی و بهبود خواص حفاظتی محصولات استفاده می‌شود.

داروسازی:

در تولید برخی از داروها، گوگرد به عنوان یک جزء مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، در تولید آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ از گوگرد استفاده می‌شود.

صنایع نساجی و چرم:

گوگرد در فرآیند رنگبری و پردازش نخ‌ها و چرم‌ها به عنوان یک عامل فرآیند استفاده می‌شود.

صنعت نفت و گاز:

– گوگرد به عنوان یک عامل پیشگیری از تولید گازهای گسیلنده ناخواسته در فرآیندهای نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصفیه آب:

در فرآیند تصفیه آب، گوگرد به عنوان یک ماده ضد میکروب و ضد باکتری به کار می‌رود.

توجه داشته باشید که مصرف گوگرد باید با دقت و توجه به استانداردها و مقررات بهداشتی انجام شود، زیرا در موارد نادرست ممکن است منجر به مشکلات محیطی یا بهداشتی شود.

با توجه به اینکه تاکنون صنعت تولید کودهای شیمیایی فسفاته، مهمترین مصرف کننده این اسید می‎باشد، لذا تقاضای موثر در صنعت گوگرد بطور غیر مستقیم ناشی از تقاضای کودهای شیمیایی فسفاته بوده است.

کاربرد مشتقات گوگردی در صنایع مختلف

عمده ترین مصارف غیر کودی اسید سولفوریک در تهیه الیاف مصنوعی، رنگدانه ها، صنایع متالورژی، پلاستیک سازی و یا صنایع تصفیه نفت و گاز می‎باشد. گوگرد بصورت خام و پردازش نشده عمدتا در صنایع تولید پاک ‎کننده‎ها، چرمسازی، عکاسی، حشره‎کش‎ها و در کشاورزی بعنوان افزودنی به خاکهای قلیایی یا سدیمی کاربرد دارد.
میزان کاربرد مشتقات گوگردی در صنایع مختلف، در مناطق عمده مصرف متفاوت می‎باشد. از مصارف در حال توسعه گوگرد می‎توان از کاربرد ترکیبات گوگردی جهت تقویت، دوام و مقاومت حلالها در آسفالت نام برد.
مصرف گوگرد در صنایع کاغذ سازی نیز بین 85-15 کیلو در هر تن است که این میزان به خلوص گوگرد و نحوه عملیات ساخت کاغذ بستگی دارد. علاوه بر موارد فوق به تولید محصولات ویژه گوگردی مورد مصرف در صنایع راهسازی و ساختمان، کشاورزی و محیط زیست در این طرح توجه ویژه شده است.