لوزی خطر nfpa چیست؟

لوزی خطر nfpa چیست؟

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

با توجه به گسترش تنوع استفاده از مواد شیمیایی و خطرناک در صنایع، که به طور چشمگیری در جهان صنعتـی رو به افزایش است لزوم آشنایی همگان با این مواد و خطرات آن‌ها را آشکار می سازد.

تولید کنندگان مواد شیمیایی به منظور آگاهی مصرف کنندگان از خواص و خطرات آن‌ها مـوظفند نکات ایمنی و خطرات بهداشتی تولیدات خود را در بروشورها و دفترچه های راهنما چاپ کنند و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

همچنین باید بر روی بسته بندی ها، نشانه‌های اختصاری در مورد خطرات محتویات قید شود. این نشانه‌ها در سطح جهانی شناخته شده است و میزان شدت خطرات مواد را مشخص می کند. به این ترتیب مصرف کنندگان در یک نگاه می توانند اطلاعات اولیه را در مورد آن کسب کند.

جهت آشنایی با خطرات اشتعال پذیری ،خطرات واکنش پذیری ، انجمن حفاظت در برابر حریق امریکا (NFPA) استانداردی را تدوین کرده است که به لوزی خطر مشهور است. کد این استاندارد NFPA 704 است.

لوزی خطر nfpa که بر اساس این استاندارد طراحی شده است روشی بین المللی برای شناسایی خطرات مربوط به یک ماده شیمیایی خاص است تا پرسنل بخش با استفاده از اطلاعات آن دچار صدمه و آسیب نشوند.

کلیه اطلاعات مربوط به خطرات مواد شیمیایی بطور اختصار در یک شکل چهار گوش یا لوزی خطر چاپ می‌شود این لوزی به چهار قسمت تقسیم و هر کدام با رنگ خاصی که مشخص کننده نوع خطر است مشخص می‌شود.

برای مشخص کردن میزان شدت و ضعف هرکدام از این خطرات برای هر لوزی اعداد صفر تا چهار تعریف شده است این اعداد برای هر نوع خطر بطور جداگانه تعریف شده است و افراد را از نوع و شدت خطر مواد آگاه می‌سازد.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل های ایمنی سود کاستیک و کمک های اولیه در صورت بروز حادثه

لوزی خطر
لوزی خطر nfpa چیست؟

آشنایی با لوزی خطر nfpa

NFPA یک اختصار از “National Fire Protection Association” (انجمن ملی حفاظت در برابر حریق) است، که یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که به ارائه استانداردها و مقررات مرتبط با حفاظت در برابر حریق و ایمنی مرتبط می‌پردازد. NFPA 704 به عنوان یک سیستم علامت‌گذاری ایمنی مشترک استفاده می‌شود تا خطرات مرتبط با مواد شیمیایی را نشان دهد.

سیستم NFPA 704 به شکل یک دایره تقسیم‌شده به چهار بخش است. هر بخش اطلاعاتی در مورد خطرات مواد شیمیایی را نشان می‌دهد. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

1. بخش قرمز (Health Hazard – خطر سلامت):

نشانگر میزان خطرات برای سلامت انسان‌ها است.
از مقیاس 0 تا 4 استفاده می‌شود، که 0 به معنای عدم خطر و 4 به معنای خطر بسیار زیاد است.

2. بخش آبی (Flammability Hazard – خطر اشتعال):

نشانگر خطر اشتعال مواد شیمیایی است.
از مقیاس 0 تا 4 استفاده می‌شود، که 0 به معنای غیرقابل اشتعال بودن و 4 به معنای خطر بسیار زیاد اشتعال است.

3. بخش زرد (Instability Hazard – خطر ناپایداری):

نشانگر میزان ناپایداری مواد شیمیایی است.
از مقیاس 0 تا 4 استفاده می‌شود، که 0 به معنای پایدار بودن و 4 به معنای خطر بسیار زیاد ناپایداری است.

4. بخش سفید (Special Hazard – خطر خاص):

– این بخش به عنوان یک اطلاعات اضافی در مورد خصوصیات خاص مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، اگر لوزی خطرات مرتبط با سلامت انسان‌ها، اشتعال و ناپایداری را نشان دهد، اطلاعات مربوط به هر یک از این خطرات با استفاده از اعداد 0 تا 4 در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: نکات انبارداری مواد شیمیایی و سموم

آشنایی با لوزی خطر nfpa
جدول لوزی خطر nfpa