سود پرک چیست؟

سود پرک چیست؟

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

سود پرک | سود سوز آور | سود مایع | سود جامد پرک | کاستیک سودا | چرب گیر صنعتی | سود قلیا | سود کاستیک چیست؟

سود پرک (Sodium Percarbonate) یک ترکیب شیمیایی است که به صورت پودر یا کریستال به دست می‌آید. این ترکیب شامل پرکربنات سدیم و پراکسید هیدروژن (H2O2) است. وقتی با آب ترکیب می‌شود، پراکسید هیدروژن آزاد می‌شود.

لغت سود در صنعت مواد شیمیایی به عنوان نام یک ماده شیمیایی پر مصرف بکار برده می شود. سود صنعتی مد نظر ما با نام سود سوز آور|سود مایع| سود جامد پرک|سود کاستیک| کاستیک سودا | چرب گیر صنعتی | سود قلیا | سود پرک یا نام علمی سدیم هیدروکسید شناخته می شود.سود پرک کیمیا پارس شایانکار

آشنایی با سود پرک

سدیم هیدروکساید امروزه به صورت سود مایع یا سود پرک جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سود جامد به نام سود پرک یا سود کاستیک پرک نیز شناخته می شود. سود پرک ماده ای جامد و سفید رنگ است که در دمای 1390 درجه سانتی گراد ذوب شده و دارای چگالی 13.2 گرم بر سانتی متر مکعب است. همان گونه که از اسم این ماده مشخص است (سود سوز آور) در صورتی که با پوست یا چشم تماس داشته باشد، باعث سوزش یا سوختگی شیمیایی می شود.

حتی ممکن است تماس این ماده شیمیایی در تماس با چشم موجب کوری شود. پس اگر با این ماده سوزآور! سر کار داشتید حتماً دستورالعمل های ایمنی برای کار با سود کاستیک را رعایت کنید و آن‌ها را جدی بگیرید.
سود کاستیک در حالت جامد به سرعت رطوبت را جذب می کند. به همین دلیل باید در بسته بندی و حتی انبار کردن و حمل و نقل آن بسیار دقت کرد و از کیسه های مناسب استفاده نمود، چراکه نفوذ رطوبت به درون کیسه ها موجب کلوخه شدن سود پرک و افت شدید کیفیت و خلوص آن می شود.

برای تولید سود پرک از سود مایع استفاده می شود. سود مایع یا همان محلول سدیم هیدروکسید در گذشته با استفاده از فرایند سودا-آهک تولید می شده است، در آن فرایند کلسیم دی هیدروکسید با کربنات سدیم واکنش داده و سود سوزآور تولید می شده است، اما امروزه برای تولید سدیم هیدروکسید از روش کلر-قلیا | کلر آلکالی  استفاده می شود در این روش از الکترولیز محلول آب نمک در در راکتور های مختلف استفاده می شود.

ویژگی‌های سود پرک

ویژگی‌های سود پرک عبارتند از:

۱. آنتی‌اکسیدان:

سود پرک به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در ترکیبات شوینده، ضد اکسیداسیون (آنتی‌اکسیدان) استفاده می‌شود. این ویژگی باعث از بین بردن چربی‌ها و رنگ‌های متراکم در محیط‌های شوینده می‌شود.

۲. آنتی‌میکروبیال:

پراکسید هیدروژن که از سود پرک آزاد می‌شود، خواص آنتی‌باکتریال و ضد میکروبیال دارد. این خاصیت باعث می‌شود که سود پرک در ترکیبات شوینده و ضدعفونی کننده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

۳. آنتی‌لکتیک:

سود پرک به عنوان یک ماده آنتی‌لکتیک نیز استفاده می‌شود. این به معنای جلوگیری از تولید و رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌باشد.

۴. تعدادی از کاربردها:

سود پرک در ترکیبات شوینده، خمیر دندان، مواد ضدعفونی کننده و تصفیه‌کننده هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. آب‌ژاول:

این ماده توانایی آب‌ژاول (جذب آب) دارد و در ترکیبات شوینده باعث افزایش کارایی در حضور آب می‌شود.

سود پرک به عنوان یک جایگزین ایمن‌تر به جاي برخی مواد شیمیایی حاوی کلر در ترکیبات شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به عنوان یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر و دوستدار محیط‌زیست شناخته می‌شود.
Howخرید سود پرک در کیمیا پارس شایانکار، با قیمت مناسب

ویژگی‌های سود پرک

انواع رآکتورهایی الکترولیز محلول سدیم کلرید (آب نمک)

انواع رآکتورهایی که الکترولیز محلول سدیم کلرید (آب نمک) در آن‌ها انجام می‌شود عبارتند از:

• راکتور جیوه ای
• راکتور غشایی
• راکتور دیافراگم
محصولات به دست آمده از راکتورهای مختلف از نظر کیفیت و میزان خلوص با هم تفاوت دارند. در این مقاله می توانید با مکانیسم عملکرد این راکتورها آشنا شوید. با استفاده از سود سوز آور تولید شده در واحد های تولیدکننده سود مایع،  در کارخانه‌ها و واحدها تولید کننده سود پرک، ضمن فرایند تبخیر و غلیظ سازی، سود کاستیک جامد تولید می شود.

مصارف سود سوز آور در صنایع

سود سوزآور یک ماده قلیایی است که با توجه به غلظت، pH آن متغیر است، محلول 50 درصد سود مایع به عنوان یک ماده قلیایی قوی شناخته می شود. به همین دلیل یکی از کاربردهای مهم آن در صنایع استفاده از سود مایع به عنوان چربی گیر صنعتی است. در نمودار زیر می توانید درصد مصرف سود سوزآور در صنایع مختلف در کشورهای صنعتی مطرح در سال 2013 مشاهده کنید.

میزان مصرف سود سوزآور در صنایع مختلف
مصارف سود سوز آور در صنایع

در کشور عزیزمان ایران نیز همانند سایر نقاط دیگر جهان، سود کاستیک |سود مایع  | کاستیک سودا | سود پرک | هیدروکسید سدیم | سود پرک جامد | سود سوز آور در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: موارد استفاده از سود پرک

شرکت‌های تولید کننده سود پرک

شرکت‌های تولید کننده مواد شیمیایی از سود پرک برای تولید و تهیه مواد شیمیایی و سایر مصارف مختلف ازجمله تولید سولفید سدیم، صنعت نفت، صنعت شوینده‌ها، صنایع بهداشتی، صنعت سرامیک‌سازی، صنعت کاغذ سازی ، صنعت الکل سازی، چرم، خودروسازی، کارخانه‌های پنبه و تنظیم pH آهک که به‌عنوان ماده پر کننده، شیرین سازی زیتون، کنترل پساب و فاضلاب، چربی زدایی، رنگ رزی، تصفیه آب، خنثی سازی اسید در باطری سازی، به‌عنوان عامل سفیدکننده و پرز گیر در منسوجات، شستشوی تانکرهای حمل و نقل مواد نفتی، شیشه آلات، ترکیبات دارویی در داروسازی، بازیافت پلاستیک، سنتز الیاف مصنوعی ابریشم در صنعت نساجی، آبکاری فلزات، شستشوی مخازن و لوله‌ها، دستگاه‌های صنعتی و حفاری و بسیاری صنایع دیگر کاربرد و مصرف دارد.

کاربرد سود پرک در صنعت آلومینیوم سازی برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است و رسوب گذاری آلومینا استفاده می‌شود. همچنین سود پرک به‌منظور براق‌کننده شیمیایی محصولات آلومینیومی مورد مصرف است.

در صنایع صابون‌سازی سود کاستیک چربی‌ها را به صابون‌های سدیمی محلول در آب تبدیل می‌کنند (فرایند صابون سازی) در صنعت نساجی از سود کاستیک به‌منظور تمیزکاری، سفید کردن و افزایش براقی و استحکام پارچه استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به مواردی از کاربرد سود کاستیک در فرایند تولید نفت و صنعت پالایش می توان به نقش سود کاستیک به عنوان جاذب کربن دی اکسید در برش‌های سبک و به عنوان جاذب سولفیدها در خالص سازی برش‌های مختلف نفتی استفاده می‌شود. همچنین سود سوزآور به همراه کلر برای فرایند شیرین سازی هیپوکلریتی که فرایندی برای حذف ترکیبات مختلف گوگردی است اشاره نمود.

تهیه سود پرک

برای تأمین سود پرک یا سود مایع روش های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال در شهر تهران برای خرید سود پرک می توان به شرکت های مختلف تولید کننده و فروشنده معتبری مانند کیمیا پارس شایانکار مراجعه نموده و سود پرک را با کیفیت های مختلف و قیمت های متفاوت تهیه کرد.

یکی دیگر از راه های خرید سود پرک در تناژ های مختلف، استفاده از فضای مجازی و وب سایت های شرکت های تولید کننده سود پرک یا عرضه کننده سود مایع می باشد. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از سایت شرکت کیمیا پارس شایانکار در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه ثبت سفارش، برای خرید ماده مورد نظر خود اقدام کنید.

حضور شرکت های فروشنده سود پرک این امکان را برای مشتریان و متقاضیان سود سوز آور فراهم می نماید که از نقاط مختلف کشور بتوانند سود پرک یا سود مایع را با پایین‌ترین قیمت از تولید کنندگان خریداری نمایند و از این طریق بتوانند به صورت مستقیم و بدون واسطه سود کاستیک مورد نیاز خود را ابتیاع نمایند. چنانچه در زمان نیاز به خرید سود پرک امکان دسترسی به اینترنت ندارید و یا امکان مراجعه حضوری میسر نیست، می توانید با تماس تلفنی و اعلام سفارش نسبت به درخواست خود اقدام نمایید.

سود کاستیک پرک در راستای همکاری با مراکز علمی، اساتید، دانش پژوهان و دانشجویان به مقدار نمونه برای امر تحقیقات علمی و آزمون به صورت رایگان توسط کیمیا پارس شایانکار در اختیار آنان قرار می گیرد.