آب ژاول، بهترین ضدعفونی کننده

آب ژاول، بهترین ضدعفونی کننده

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

شاید تا بحال درباره خاصیت آب ژاول به عنوان ضدعفونی کننده شنیده باشید. کافیست آب با درصد بسیار کمی، هیپوکلریت سدیم ترکیب شود تا یک محلول سفیدکننده و ضدعفونی کننده قوی به دست آید.

بیش‌تر سفیدکننده‌های موجود در بازار، درواقع محلول 5 درصد آب ژاول هستند. برای آشنایی بیش‌تر با این مایع ضدعفونی قوی کننده ادامه مطلب را مطالعه کنید.

Howقیمت و خرید آب ژاول با کیفیت عالی 

ضدعفونی کنندگی آب ژاول
آب ژاول، بهترین ضدعفونی کننده

آب ژاول چیست؟

آب ژاول، یا همان Sodium Hypochlorite، یک ترکیب شیمیایی است که از اتصال یون سدیم (Na) و هیپوکلریت (ClO-) حاصل می‌شود. این ترکیب به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده و اکسیدکننده شناخته می‌شود و در بسیاری از محصولات ضدعفونی، به ویژه در محصولات حاوی کلر، استفاده می‌شود.

هیپوکلریت سدیم با فرمول NaOCl ماده‌ای است که از دمیدن گاز کلر در محلول سدیم هیدروکسید تهیه می‌شود. آب ژاول مایعی است که از ترکیب هیپوکلریت سدیم با آب به دست می‌آید.

کاربرد آب ژاول به عنوان ضدعفونی کننده

آب ژاول به دلیل دارا بودن خاصیت اکسیدکنندگی، از بین برنده تمام میکروب‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها است. این ماده در استخرها، مخازن آب و جهت دفع فاضلاب‌ها، از جمله فاضلاب‌های سیانیدی (مانند فاضلاب صنایع آبکاری) نیز به جای کلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید آب ژاول را با نام وایتکس نیز می‌شناسند و از آن می‌توان برای پاک سازی و ضدعفونی مکان‌هایی که مشکوک به وجود انواع ویروس هستند، از جمله ظروف و وسایل نقلیه عمومی در مواقع خاص استفاده کرد.

از این ماده در هتل‌ها و بیمارستان‌ها به منظور ضد عفونی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که اگر این ماده در معرض گرما و نور قرار بگیرد تا حد زیادی خاصیت خود را از دست می‌دهد.

برخی از کاربردهای آب ژاول (Sodium Hypochlorite) شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ضدعفونی: مورد استفاده در ضدعفونی سطوح، ابزارها، و تجهیزات در محیط‌های پزشکی و صنعتی
  • تصفیه آب: برای تصفیه آب شرب و استفاده در سیستم‌های تصفیه آب استفاده می‌شود
  • استفاده در حوزه خدمات بهداشتی: در تولید محصولات بهداشتی مانند صابون‌ها و شوینده‌ها
  • استفاده در استخرها: برای حفظ بهداشت و کنترل میکروب‌ها در آب استخرها
  • حذف رنگ و لکه‌ها: در برخی موارد برای حذف لکه‌ها و رنگ‌های مختلف روی پارچه‌ها و سطوح

بیشتر بخوانید: کاربردهای آب ژاول در تصفیه آب: راهنمای کامل برای استفاده ایمن و موثر

کاربرد آب ژاول به عنوان ضدعفونی کننده
آب ژاول، بهترین ضدعفونی کننده

طرز تهیه محلول گندزدای سطوح با وایتکس

برا این کار کافیست ظرفی مناسب تهیه کرده و یک پیمانه آب ژاول داخل آن ظرف بریزید. سپس 4 پیمانه آب سرد به آب ژاول اضافه کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز که به مایع تهیه شده آغشته شده است سطوح را ضدعفونی کنید. پس از گذشت 10 دقیقه، سطوح مورد نظر کاملاً ضدعفونی خواهند شد.

  • این محلول که از ترکیب یک واحد آب ژاول 5% (وایتکس) با 4 واحد آب به دست می‌آید، کلر 1% نامیده می‌شود.
  • توجه شود قبل از انجام ضدعفونی با وایتکس، سطوح از لحاظ ظاهری تمیز شده باشند. 
  • برای جلوگیری از تبخیر آب ژاول توصیه می‌شود از آب سرد استفاده شود.
ضدعفونی سطوح با آب ژاول
طرز تهیه محلول گندزدای سطوح با وایتکس

نکات ایمنی

گازی که از آب ژاول متصاعد می‌شود تحریک کننده چشم و پوست است. خوردن این ماده بسیار خطرناک و حتی گاهی کشنده است. از آب ژاول را نباید در محیط‌های بسته استفاده کرد زیرا بسیار سمی و خطرناک است. همچنین لازم است در ظروف محکم در بسته نگهداری شود.

این ماده اشتعال پذیری کمی دارد. آب ژاول در تماس با فلزاتی که خاصیت اکسید شوندگی دارند ایجاد خوردگی می‌کند. این ماده به چرم و کفپوش‌هایی از جنس لاستیک آسیب می‌زند.

برای آشنایی با سایر مواد ضدعفونی کننده می‌توانید به مقاله‌ای کامل‌تر در رابطه با مواد ضدعفونی کننده و گندزدا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید