دستورالعمل بهداشتی(MSDS)،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

دستورالعمل بهداشتی(MSDS)،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

اشتراک گذاری پست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 امتیاز دریافت شده. میانگین امتیاز: 5,00 از 5, )
Loading...

سود پرک ماده شیمیایی سفید رنگ و بدون بو می باشد. این ماده در تمامی غلظت‌ها قلیایی و به شدت خورنده است و در اثر تماس با چشم، پوست و استنشاق فرد را دچار آسیب‌هایی می کند. رعایت نکات ایمنی سود پرک هنگام استفاده موجب می شود آسیبی به پوست، مجاری تنفسی و چشم نرسد یا در اثر تماس، آسیب بسیار جزئی باشد.

دستورالعمل بهداشتی ،ایمنی و زیست محیطی سود پرک

چشم، دستگاه تنفسی و پوست، اندام های مورد آسیب سود پرک هستند. که در نتیجه تماس با آن فرد دچار سوزش، تاول، سوختگی، التهاب، کوتاهی تنفس و سرفه های شدید می شود. عوارض آن در آسیب دیدگی شدید تر و حاد، افت بینایی و یا کوری و از دست دادن چشم نیز می باشد.

1- نام ماده و اسامی مشابه:

سود پرک یا سود سوزآور جامد یا هیدروکسید سدیم، کاستیک سودا

1-نام ماده و اسامی مشابه:
دستورالعمل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی سود پرک

2- مشخصات و خواص فیزیکی و شیمیایی ماده:

جامد سفید رنگ و بدون بو می‌باشد. نقطه ذوب : 321  درجه سانتی گراد نقطه جوش:  385 درجه سانتی گراد

پایداری و واکنش با مواد دیگر:

سود پرک ماده ای پایدار است که در آب محلول می گردد، در صورت تماس با هوا با رطوبت هوا و دی اکسید کربن ترکیب می شود با اسیدها واکنش می دهد، در اثر انحلال در آب یا واکنش با اسید گرمای زیادی آزاد می‌کند.

3- مقادیر مجاز:

2 میلی گرم در مترمکعب

4- خطرات آتش سوزی و انفجار و اقدامات مربوطه:

سود پرک فاقد خطر انفجار و آتش سوزی می باشد ولی در صورت تماس با رطوبت گرمای انحلال آن شدید می‌باشد.

5- ملاحظات بهداشتی

راههای جذب: چشم / پوست مخاط / تنفسی

خطرات علائم بالینی تماس با ماده : تماس با سود سوزآور برای کلیه قسمت‌های بدن خطرناک می باشد میزان جراحت وارده بستگی به دمای سود کاستیک و مدت زمان تماس دارد در صورت تماس با پوست ابتدا حالت لغزنده (صابون شکلی) روی پوست چسبیده و سپس سوزش پوست شروع و با گذشت زمان سوختگی شدید می گردد.

در صورت ورود به چشم می تواند باعث افت بینایی یا کوری دائم شود . ورود غبار سود پرک به دستگاه تنفسی باعث سرفه های شدید و سوزش دستگاه تنفسی می گردد. در صورت ورود به دستگاه گوارشی باعث سوختگی و التهاب قسمت‌های مختلف از قبیل دهان و زبان می گردد.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل های ایمنی سود کاستیک و کمک های اولیه در صورت بروز حادثه

6- کمکهای اولیه:

پوست و عضلات:

بلافاصله کلیه لباس های آلوده را از بدن خارج و محل آلودگی را با آب بشویید تا حالت چربی آن مرتفع شود سپس محل را با محلول کلرید آمونیوم 5% شستشو دهید.

چشم:

بلافاصله چشم را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید . توجه داشته باشید که براثر سوزش شدید پلک چشم بسته می شود که لازم است آن را با دو انگشت باز نگهدارید. پس از شستشو، چشم را با محلول رقیق اسید بوریک شستشو دهید و هرگز از کلرید آمونیوم برای شستشوی چشمها استفاده نکنید . پس از اقدامات فوق مصدوم را به پزشک برسانید.

دهان:

دهان را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و سپس از روغن‌های استریل روی محل آلودگی استفاده کرده و سپس تخلیه نمائید در صورت سوزش زبان و لبها می توان از یک قطعه یخ جهت کاهش استفاده کرد. لوازم حفاظت فردی: لباسهای آستین دار غیرپشمی ترجیحاً کتانی، دستکش لاستیکی، کتانی یا چرمی، کلاه لبه دار، چکمه لاستیکی پاشته دار، پوشش محافظ صورت و گردن

7 -ملاحظات زیست محیطی:

نگهداری و حمل و نقل سود پرک:

  به دور از رطوبت و دی اکسید کرین هوا و در ظروف  دربسته نگهداری می شود.

نشت و ریزش سود پرک:

در صورت ریزش قابل شستشو یا جمع آوری می باشد.

نحوه دفع ضایعات سود پرک یا سود مایع:

با اسیدها قابل خنثی سازی و با آب قابل شستشو است.

آسیب رسانی به محیط زیست:

سود کاستیک باعث افزایش قلیاییت آب‌ها و خاک می گردد.